Gratulujeme vítězům!
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Design je v českých poměrech stále ještě velmi často chápán jako nadstandard, který je příliš drahý. Zatímco za hranicemi jej berou jako dobrou investici, na domácí půdě designéři často od podnikatelů slyší, že si takový luxus nemohou dovolit. I o tom jsme diskutovali s předním českým designérem Janem Čtvrtníkem, když se na chvíli mezi pracovním nasazením v Itálii ocitl doma v jižních Čechách.
Nejvíc mi asi vadí povrchnost. Za design se často vydává průmyslově vyráběné konceptuální umění nebo předměty à la udělej si sám. Ve skutečnosti je průmyslový design komplexní proces, v němž se vyvažuje funkčnost, kvalita a estetika výrobku s cílem vyrobit ho s minimálními náklady. V českém prostředí navíc chybí konstruktivní kritika, protože veřejnost a většina novinářů se setkávají až s finálním produktem, zpravidla oceněným v nějaké soutěži. O složitostech a časové náročnosti procesu vývoje produktu zpravidla nic netuší.
Průmyslový design patří na několika našich vysokých školách do studijních osnov již léta, ale problematika stylu značky v nich zatím chybí. V české praxi se spíš zaměňuje za corporate identity – grafický styl firmy. Brandig však rozvíjí tento fenomén dál. Každá značka má své hodnoty, které se promítají do výrobku. Jde o objevování charakteristických vlastností, jimiž se odliší jednak jednotlivé výrobky v rámci výrobního portfolia určité firmy, jednak její produkce od konkurence. Například Electrolux, v jehož designérském týmu pracuji, vlastní desítky značek v různých cenových hladinách cílených vždy na konkrétní segment zákazníků. Pro snadnější představu se značka definuje jako osoba – typ spotřebitele s určitými vlastnostmi. Někdo klade větší důraz na přesnost a preciznost, jiný na co nejjednodušší ovládání a podobně. Podle typologie osobnosti se pak ladí vše včetně barev.
Podle vyučujících velký, i když jsem trval na tom, aby se semináře účastnili jen studenti, kteří již mají základní znalosti metodologie designu. Branding je až navazující úzká specializace. Počet seminaristů byl omezen na dvanáct také proto, že na společnou část navazovala samostatná práce formou navrhování sady výrobků, kterou jsme na závěr společně hodnotili.
Naučil jsem se ho během svého působení v zahraniční společnosti tím, že jsem s ním musel dennodenně pracovat.
Zatím ne. Výrobců, mezi jejichž nástroje patří branding, bych napočítal na prstech jedné ruky. Kdybych se striktně držel jeho definice, tak jen Škoda Auto.
V českém prostředí chybí konstruktivní kritika, protože veřejnost a většina novinářů se setkávají až s finálním produktem. O složitostech procesu vývoje produktu nic netuší.
Důvodů je víc, ale za nejsilnější považuji dva. Za prvé zkreslený pohled na profesi průmyslového designéra. V Česku je designér mylně chápán spíš jako umělec, ale průmyslový design je marketingový nástroj, který hraje významnou roli v obchodní strategii firmy. Za druhé tuzemští malí a střední výrobci nemají vzhledem ke své velikosti příliš široký a specificky vyhraněný sortiment a obvykle dávají přednost tomu, aby každý výrobek nesl rukopis svého tvůrce. Portfolio jejich produktů tak nebývá šito jednou rukou. Kdežto ve velkých společnostech se osobitost designéra plně podřizuje hodnotám značky.
Věřil bych tomu. Velká firma má často mnohem víc technologických omezení než malá. Pokud chce urychlit cestu výrobku na trh, narazí právě na technologické limity. Můžete do určité míry zkrátit vývoj a logistiku finálního výrobku, ale střední část vývoje se zkrátit nedá. Například výroba forem, které se zatím v Číně vyrábějí levněji než v Evropě, vyžaduje určitý čas, daný technologickými postupy. V této fázi všechny firmy, produkující například bílou techniku, narazí.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Cena hlavního projektu Rok nové energie 2024, Rodinná firma roku AMSP ČR, eŽena, Nastartujte se, Národní ceny České republiky
Vážení čtenáři, mám tu čest a potěšení představit vám prostřednictvím magazínu TRADE NEWS svou zemi, Srbsko, jednu z nejkrásnějších zemí ležící na křižovatce střední a jihovýchodní Evropy. Hlavní město Srbska Bělehrad je moderní metropolí s více než dvěma miliony obyvatel a patří mezi nejoblíbenější turistické destinace v Evropě. Leží na soutoku Dunaje a Sávy a nabízí bohatý kulturní život, historické památky a výbornou kuchyni stejně jako srbská vína. Město se navíc připravuje na pořádání největší světové výstavy EXPO 2027.
Gratulujeme vítězům 2024!
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.