Naše pivo se v Izraeli zabydlelo

Text Věra Vortelová Foto archiv Pivovaru Nymburk Publikováno
thumbnail Izrael

„Konkurenční výhodou pro export do Izraele je, že má naše pivo košer certifikát. Před šesti lety nám ho udělil izraelský rabín Menachem Kalcheim, jeden ze dvou vysokých úředníků, kteří mají oprávnění v Evropě udílet tato osvědčení,“ říká majitel a ředitel společnosti Pivovar Nymburk Pavel Benák.

„Předtím jsme však museli částečně upravit technologické postupy. České pivo má působením kysličníku uhličitého ostřejší chuť a Izraelcům nekonvenovala. Proto vyvinuli plyn podle vlastní receptury a my jim ho do piva přidáváme. Při výrobě je třeba dodržovat požadavky kašrutu, židovského souboru pravidel hygienického způsobu stravování. Další podmínkou související s jejich vírou je doba, kdy se musí zasít ječmen, z něhož se vyrábí slad. Výsev se musí stihnout ještě před židovským svátkem jara, takzvaným Pesachem,“ vysvětluje ředitel.

Hrabalovu ležáku přišli na chuť i v Tel Avivu

Speciální pivo Nitro Lager Beer, které pivovar dodává do sítě košer obchodů a restaurací od května 2007, je oproti prémiovému ležáku, vyráběnému v Nymburku pro ostatní teritoria, silnější, obsahuje 5,5 % alkoholu, má střední říz a velmi jemnou hořkost. V současné době míří jak k izraelským zákazníkům, tak do USA a Kanady.

Pivní trh v Izraeli je poměrně koncentrovaný. Ovládají ho dva domácí dominantní hráči, společnosti Tempo a CBC Group s licenčně vařenými pivy jako Carlsberg a Heineken. Z místních značek je to například Goldstar, tmavý ležák tzv. mnichovského typu, Maccabi nebo produkce mikropivovarů. V Izraeli se obecně pije mnohem střídměji než v České republice. Na hlavu a rok tam připadá sedmnáct litrů zlatého moku. Výjimku představují imigranti z bývalého Sovětského svazu, kteří mají mnohdy k alkoholu často velmi pozitivní vztah. Opilce však v ulicích potkáte málo.

Postřižinská tradice ověnčená vavříny

V posledních patnácti letech je však pivo v Izraeli na vzestupu. K původním dvěma izraelským značkám přibyly více než dvě desítky izraelských piv a také řada významných světových značek. Izraelští zákazníci rádi zkoušejí různé druhy i chutě. Vzhledem k místním podmínkám patří mezi nejvyhledávanější evropské ležáky a rychle stoupá obliba tmavých karamelových piv.

Úspěch za hranicemi České republiky slaví také další postřižinská piva. V roce 2011 začala pronikat do Číny a na Slovensko. Na jaře 2012 si z Nymburka objednal regionální dánský řetězec 800 hektolitrů tmavého a světlého ležáku. Největší dodávky šly ale do Ruska, Německa, Francie, Švédska, Maďarska, Polska, Itálie a Finska. Nově se pivo z Nymburka objevilo v obchodních sítích zemí bývalé Jugoslávie, v Rumunsku a Bulharsku.

V těžkých chvílích pomohla Komerční banka

Firmě se však takto nedařilo vždycky. Před změnou majitele v roce 2000 nebyla situace nymburského pivovaru vůbec růžová. Propadal se prodej a tradiční restaurace ve středočeském regionu upřednostňovaly silnější pivní značky. Rozložilo se téměř celé výrobní oddělení, takže Pavlu Benákovi nezbylo nic jiného, než postavit tým znovu. „Skoro čtyři roky trvalo, než jsme pivovar stabilizovali. Půldruhého roku jsme sháněli půjčku, kterou jsme pak pět let spláceli. Pomohla nám Komerční banka,“ vzpomíná na chvíle odhodlání i občasných vnitřních pochybností.

„Již od roku 2004 jsme se mohli pustit i do větších investic, postupně obměnit strojní vybavení a zlepšit technologie. Pořád vaříme pivo klasickou technologií na dva rmuty a máme rozdělené kvašení a dokvašování,“ vysvětluje pivovarník. Odborníci klasický přístup oceňují. Francinův ležák, jedna z nejznámějších značek postřižinského piva, získal první místo v prémiové kategorii v soutěži Pivo České republiky. A z mnoha dalších vavřínů uveďme alespoň ty nejčerstvější: Zlatou pivní pečeť 2014 získala v Táboře piva Něžný Barbar a Bogan a bronzovou Nefiltrovaný ležák.

V roce 2011 firma kompletně inovovala sady etiket na všech druzích lahvového piva a předloni zakoupila a uvedla do provozu také nový etiketovací stroj. „Ten je modernější a výkonnější. Dokáže aplikovat jiné typy etiket i na jiné druhy lahví. Této funkce využíváme zejména při přípravě dodávek pro export, které, jak doufáme, stále porostou,“ vysvětluje ředitel pivovaru.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2014 na straně 24—25.

Štítky Potravinářství, Izrael

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.