Kompas konkurenceschopnosti (The Competitiveness Compass)
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
Co myslíte? Kdy je člověk spokojenější? V téměř stoprocentně efektivním, komplexně automatizovaném provozu, kdy mačká jen tlačítka, nebo když kombinuje teoretické a manuální dovednosti s kreativitou a invencí? „Nedovedu si představit, že bych pracovala v kybernetickém provozu, nebo dokonce, byť materiálně zajištěná, neměla co dělat,“ poznamenala při naší procházce dílnami obchodní ředitelka společnosti Blažek Glass Barbora Hanousková.
U Blažků je to naštěstí jiné. V roce 1997 přišla rodinná firma z Poděbrad, jejíž tradice výroby a zdobení skla sahá až do 18. století, jako první na světě s objevem skleněného pilníku. „Autorem několika patentů byl otec současné jednatelky a syn zakladatele firmy Dalibor Blažek. Podnik, který byl potomkům vrácen v restituci, se nacházel ve velmi neutěšeném stavu a vyžádal si nemalé investice. Zmíněný unikátní objev zajistil společnosti ziskovost a umožnil další rozvoj. Hned po uvedení na trh oslovil výrobek nejen běžné uživatele, ale i odborníky,“ říká Barbora Hanousková.
V současné době exportuje Blažek Glass široký sortiment originálních skleněných pilníků různých velikostí a designu především do Německa, odkud se distribuují do dalších zemí Evropské unie. Dodávky na tamější trh představují skoro dvě třetiny firemní produkce. Zákazníky tvoří především kosmetické řetězce, lékárny, ale i běžní zákazníci.
S cílem diverzifikovat trhy věnuje firma stále větší pozornost nejen svým dosavadním odbytištím v Asii, třeba v Japonsku má vlastního českého obchodního zástupce, ale zejména v Severní Americe. Z celkového loňského obratu zhruba ve výši 52 milionů korun směřovalo na trhy USA a Kanady pouhých 1,5 procenta. „Letos se pohybujeme již na úrovni 7,5 procenta a doufáme, že bude tento trend pokračovat,“ slibuje si obchodní manažerka.
V roce 2011 vstoupil do povědomí spotřebitelské veřejnosti další inovativní výrobek – antibakteriální skleněný pilník Antibactif. Je potažen speciální vrstvou látek, které za přísunu pouhého denního světla dokonale rozkládají bakterie, viry a plísně. Firma ho vyrábí na základě exkluzivní licenční smlouvy s majitelem IP práv, registrovaných v řadě zemí světa. Na vývoji spolupracovala s vědci z Výzkumného centra pro nanopovrchové inženýrství.
Poděbradská firma Blažek Glass byla letos se svou kolekcí ručně broušených křišťálových lamp vybrána odbornou porotou k účasti na prestižní přehlídce Designblok 2015.
Na designu čtyř dekorových řad pracoval vývojový tým firmy celý minulý rok a pro vývoj nerezových podstavců pro světla oslovil designérku Lenku Súkupovou. Spolupráce se uskutečnila na základě projektu Designem ke konkurenceschopnosti administrovaného proexportní agenturou CzechTrade. Fáze kresebných návrhů a analýzy současného stavu designu ve firmě byla podpořena částkou 56 tisíc korun, ale celkově přišel vývoj firmu na více než 150 tisíc korun. Realizační fáze byla velmi náročná mimo jiné i proto, že společnost experimentovala s touto kombinací materiálů poprvé a rovněž velmi záleželo na vhodném výběru elektrických komponentů.
„Díky zaujetí našich pracovníků jsme postupně vyřešili technické rébusy, ale tvrdým oříškem se ukázalo hledání zručného a ochotného výrobce kovových komponentů. Většina firem, jak samy říkají, musí vydělat na výplaty, a prostor pro invenci a zaujetí nad rámec maximálního standardního výkonu nemají v jejich strategii místo,“ líčí anabázi za jedinečností Barbora Hanousková.
Nicméně výsledkem úsilí těch zapálených jsou exkluzivní interiérové lampy, které působí zajímavě i za denního světla. A nepřinášejí jen estetický zážitek. Lze je vnímat také jako prostředek terapeutický, protože díky osazení RGB pásky s citlivými regulátory se dá přesně zvolit barva osvětlení v celém RGB spektru. Barvu světla lze ladit nejen tak, aby se hodila k celkové barevnosti interiéru, ale i tak, aby pozitivně ovlivňovala náladu lidí, kteří se v interiéru pohybují. Ve výsledku má blahodárný účinek: může povzbudit nebo navodit intimní atmosféru pro příjemný večer u sklenky vína.
Lampy z této kolekce se již podívaly i po světě. Na trh je firma uvedla na veletrhu LuxeHome v Šanghaji v roce 2014. A již před zahájením veletrhu bylo jedno ze světel pod názvem Morphology Matte navrženo na cenu East Living Award za nejlepší produkt v kategorii dekorací.
Na dalším veletrhu NY Now v USA byla lampa řady Morphology Matte vybrána porotou designérů a organizátorů pro expozici Open House 2015 v jednom z trendů vyhlášených pro tento rok – Ephemera. „Jsme velmi pyšní, že zaujala v široké konkurenci přihlášených výrobků,“ těší se manažerka z uznání na prestižní akci, na níž společnost vystavovala čtyři nové řady dekorovaných světel s doplňkovým sortimentem z užitného skla. Na přípravné fázi veletržní účasti poděbradští skláři spolupracovali s kanceláří CzechTrade v Chicagu, která pro ně oslovila potenciální zájemce a sjednala několik důležitých schůzek s potenciálními distributory produktů v USA.
„Je naděje, že se na základě této spolupráce podaří veletrh NY Now zařadit mezi veletrhy dotované z prostředků fondů EU. Agentura CzechTrade by tak mohla vybudovat v srpnu 2016 na jeho dalším ročníku náš národní stánek. Finanční podpora by tak pomohla zúčastněným českým firmám pokrýt vysoké náklady spojené s účastí,“ dodává Barbora Hanousková.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
AMSP ČR a projekt Kyberobrana ve spolupráci se společností S-COMP
Milé čtenářky a čtenáři, je mi ctí přivítat vás u historicky prvního vydání TRADE NEWS, které se věnuje výhradně Indonésii. Jsem přesvědčena, že spolupráce našich zemí má velký potenciál, a nyní se otevírají nové příležitosti pro české podniky na našem rychle se rozvíjejícím trhu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.