Pokud nebudeme táhnout se zemědělci za jeden provaz, nevyhraje nikdo z nás

Text Jana Jenšíková Foto Archiv Madety Publikováno

„Nejen že nevyhrajeme, ale smát se nakonec budou nizozemské, německé nebo francouzské mlékárny. Spolupráce v rámci zefektivnění svozů mléka, sběrných míst, zvýšení kvality a dohledatelnosti mléka až k jednotlivé dojnici, to vše mléko ve vnímání spotřebitelů zhodnocuje,“ tvrdí Jan Teplý, ředitel marketingu, obchodu a nákupu akciové společnosti Madeta.

Tomuto přístupu jihočeského mlékárenského gigantu nahrává mimo jiné i současná tendence návratu k regionálním hodnotám. „V poslední době se u nás konečně zase více kupují české výrobky. Má to navíc logiku, výrobek, který uděláte vy, si od vás koupí soused, vy zase koupíte jeho produkt a všichni jsou spokojení. Navíc se méně ničí příroda a i z hlediska zdraví je mnohem lepší jíst potraviny vyráběné v místě než ty, které se sem dovážejí například z Jižní Ameriky,“ dodává Jan Teplý.

Madeta chutná hezky jihočesky

Za syrovátkové nápoje Madeta Fitness získala letos společnost v rámci České inovace ocenění Inovativní firma ČR pro rok 2012. První místo obsadila příchuť citrusy, druhé mango a třetí brusinky. „Nejsme však ‚lovci cen‘, mléčné výrobky zkrátka děláme tak, jak se dělat mají, nešizené, přírodní, bez konzervantů, dochucovadel nebo umělých barviv, podle původních receptur, byť dnes už na moderních technologiích. A největším oceněním pro nás je, když nám napíše zákazník, že mu naše výrobky chutnají a že je nám věrný,“ říká Jan Teplý. Mimochodem, sám má rád syrovátkové nápoje s vodkou a prý je to opravdu moc dobré.

Ve svých pěti výrobních závodech zpracuje Madeta denně 900 tisíc litrů mléka, z toho třetinu přijme pelhřimovský závod. „Do budoucna výrobu sjednotíme do tří závodů, a to v Plané nad Lužnicí, Jindřichově Hradci a Českém Krumlově, což bude znamenat nejen ekonomické, ale i ekologické úspory. To je náš cíl,“ prozrazuje část vize manažer.

Samotná Madeta je na trhu přes 110 let, ale navazuje na téměř dvousetletou historii výroby sýrů na jihu Čech.

K nejsilnějším značkám současnosti a nejvíce oblíbeným výrobkům patří například řady Madeland, Romadur, Jihočeská niva, Lipánek, Jihočeská lahůdka, Jihočeský cottage, ale také trvanlivé Jihočeské mléko, Jihočeské máslo nebo Jihočeský eidam.

„Jsme druhým až třetím největším výrobcem modrých sýrů v Evropě, na českém trhu jedničkou až dvojkou ve výrobě přírodních smetanových krémů a největším jednodruhovým výrobcem sýrů zrajících pod mazem – Jihočeského Romaduru,“ doplňuje.

I když je neloví, ocenění mají celou sbírku

Madeta si na kvalitě svých produktů zakládá, a tak všechna ocenění, ani ta z poslední doby, nelze na tomto místě vyjmenovat. Jihočeská niva a Jihočeská Zlatá niva byly zapsány do rejstříku chráněných zeměpisných označení Evropské unie jako vůbec první sýry v České republice. Například Tylžský sýr se stal vítězem ve své kategorii i absolutním vítězem soutěže Mlékárenský výrobek roku 2012, Klášterní sýr byl vyhlášen novinkou roku v kategorii sýrová řada. Pár let předtím získaly prvenství mezi sýry Madeland light a Kamadet nebo Monastére.

Všech zhruba 250 druhů výrobků Madety má právo používat značku Český výrobek, která je garantována Potravinářskou komorou ČR. Některé z nich se pyšní i označením Klasa. Madeta je také nositelem titulu Vizionář roku 2011 za propagaci zdravé výživy a novinky Lipánek Baby a syrovátkové nápoje Madeta Fitness.

„Letos jsme také jako firma dostali ocenění Superbrands 2013. O tento titul není možné nijak žádat, vybraným společnostem jej přiděluje nezávislá odborná komise. Mohou ho získat pouze značky, jež mají ve své oblasti výbornou pověst a které zákazníci spojují s hodnotami a pozitivními emocemi. Mezinárodní program Superbrands byl zaveden před patnácti lety ve Velké Británii a od té doby ho přijalo více než osm desítek zemí. Komise v každé zemi používá kritéria, jako jsou síla a známost značky, loajalita zákazníků, reputace či tradice. Jsme rádi, že nás v zahraničí takto vidí,“ zmiňuje ředitel jeden z posledních úspěchů firmy.

Nenechejme si úředního šimla EU dupat po zádech

Když jsme zmínili zahraničí, ptám se na Evropskou unii. Kauzy jako pomazánkové máslo mlékařům musí brnkat na nervy. „Možná byste čekala, že se pustím do EU. Do EU jsme ale vstoupili, a tak bychom měli hrát podle pravidel. Moje kritika tedy směřuje k liknavosti našich zástupců a našich reprezentantů v EU – a teď se předem omlouvám těm několika, kteří znají jazyky a snaží se pracovat a hájit naše zájmy. Kvůli liknavosti těch ostatních totiž o mnohé přicházíme. Lehce se zaprodáváme, lehce podléháme, nebojujeme za věci, které umíme, nejsme na ně hrdí. To mě moc mrzí. A je jedno, budeme-li mluvit o pomazánkovém másle, rumu nebo podobných nesmyslech. Evropská legislativa na ně pamatuje a existuje možnost vyjednat výjimky, jenom je potřeba je využít, včas o ně požádat a být při tom důslední. Kdyby se tak dělo, nedostávali bychom se do hloupých situací, kdy marmeláda z lesních plodů být může, ale jenom v Rakousku, u nás to smí být želé nebo rosol,“ konstatuje Jan Teplý a pokračuje: „Místo toho, abychom toho úředního šimla využili, protože osedlat se opravdu dá, tak si necháme dupat po zádech.“

Export potravin v EU funguje ze západu na východ, ne opačně

Už v polovině devatenáctého století slavily sýry z první jihočeské sýrárny úspěchy v Linci, Vídni, Pešti či Veroně. I po roce 1945 Madeta hojně vyvážela do Švýcarska, Itálie, Bulharska či Rumunska. Později vyvinula speciální produkty bílých sýrů Jadel a Akawi pro egyptský a libanonský trh, na export putovalo také sušené mléko. V 70. letech Madeta patří k nejúspěšnějším exportérům v tehdejším Československu. Exportní teritoria rozšířila o Rakousko, Spojené státy americké, země bývalého Sovětského svazu…

A jak je na tom s exportem dnes? „Tvoří zhruba čtvrtinu z naší celkové produkce. Vyvážíme k východním sousedům – do rusky hovořících zemí, blízkovýchodních zemí, stále jsme jedním z největších exportérů do Libanonu, ale exportujeme i do Asie nebo Afriky. Snažíme se cílit také na Německo a další evropské země. Je to však náročný boj, ale to vám určitě neříkám nic nového,“ uzavírá Jan Teplý a má pravdu. O tom, že českým potravinám brání v proniknutí na západoevropské trhy pevná bariéra, se zmiňovali všichni, s nimiž jsme při přípravách tohoto čísla Trade News na podobné téma hovořili.

Šetříme na energiích, ne na surovinách

„V době, kdy se k nám vozí spousta levných zahraničních potravin, není zrovna lehké si své pozice na trhu udržet,“ konstatuje technický ředitel společnosti Madeta Petr Payer. „Naše výrobky jsou na domácím trhu, ať chceme nebo ne, spíše v té vyšší cenové kategorii, protože stále držíme vysokou kvalitu a používáme nejlepší suroviny. Při snižování nákladů jsme se vydali jinou cestou a našli jsme v tomto směru vynikajícího partnera, společnost E.ON.“

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2013 na straně 44—46.

Štítky Potravinářství, Energetika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.