Kompas konkurenceschopnosti (The Competitiveness Compass)
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
Brněnská společnost Frentech Aerospace míří i do vesmíru. Loni byla mezi šampiony, kteří vyhráli výzvu Pobídkového programu Evropské kosmické agentury (ESA). Ta představuje pro české firmy projekty v objemu cca tří milionů eur. Samotný Frentech podepsal letos v dubnu v Cannes kontrakt s Thales Alenia Space France v hodnotě 1,9 milionu eur. „Podle mého názoru se jedná o historicky největší komerční kontrakt pro kosmický průmysl v České republice. A o dalších projektech intenzivně jednáme,“ říká Pavel Sobotka, jednatel Frentech Aerospace.
Již devět let dodává Frentech devět tisíc součástek ročně do telekomunikačních satelitů a spolupracuje i na výstavbě Evropské jižní observatoře v Chile. „Na právě podepsaném kontraktu s francouzskou Thales Alenia Space jsme pracovali celý loňský rok. Projekt byl zaměřen na inovaci mechanismů pro rozvinutí solárních panelů a satelitů,“ upřesňuje ředitel úspěšné firmy. „V jeho rámci jsme ověřili schopnost českého průmyslu vyrobit takový mechanismus, implementovat veškeré požadavky, vytvořit procedury a specifické předpisy. Všechny testy jsme úspěšně dokončili a v rámci zakázky budeme vyrábět mechanismy pro 81 satelitů. Paralelně však pracujeme na nových aktivitách, a to nejen v oblasti kosmického průmyslu.“
Brněnský Frentech Aerospace už má ve „Space“ velmi dobré jméno. Jak říká Pavel Sobotka, firmy jej začínají brát jako kvalifikovaného partnera a věci se posouvají rychleji kupředu. „Do inovací ve Space jsme již investovali přes dvacet milionů korun a další investice nás čekají.“ Podle něj by se v budoucnu měl podíl „vesmírných zakázek“ ve firmě zvýšit z pěti až osmi procent až na čtvrtinu z obratu, možná více. „V oboru mechanismů pro kosmické aplikace vidíme možnost uplatnění, konkurenceschopnosti větší spolupráce. Naši kapacitu odhaduji na cca 2 miliony eur ročně v této oblasti,“ uvádí v souvislosti s čerstvým obchodním úspěchem.
Jednatel a zároveň i zakladatel společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka přiznává, že jednoduchá cesta k získání pozice v kosmickém průmyslu neexistuje. „Musíte vědět, co chcete, tvrdě pracovat, hodně investovat a být přesvědčeni, že to dokážete. A také při vás musí stát paní Štěstěna,“ usmívá se.
V případě společnosti, kterou spoluvlastní, si na nedostatek štěstí opravdu nemůže stěžovat. V začátcích svého podnikání, když jako bývalý pracovník brněnské Tesly založil v polovině devadesátých let firmu o několika zaměstnancích, náhodou potkal generálního ředitele jedné nizozemské firmy, který byl ze stejného oboru. Společně pak založili první podnik na zelené louce a začínali s půjčkou dvou milionů guldenů z Nizozemska. I když se s tímto partnerem později rozešli a podíly nizozemské společnosti odkoupili, bez tohoto osudového setkání by se začínalo mnohem složitěji.
Podruhé týmu Frentech přálo štěstí, když k nim přijeli na návštěvu zástupci Airbusu. „Ač se to zdá neuvěřitelné, ozvali se sami. Tehdy nebyl ještě ani internet. Objednali si u nás první zakázku za pouhých 170 dolarů. Dnes jim dodáváme přesnou mechaniku za cca 2,5 milionu eur ročně. Přitom po úspěchu na loňském leteckém veletrhu v Paříži, kdy Airbus prodal na 700 letadel, to vypadá, že letos skončíme na 3,9 milionu eur a příští rok překročíme pravděpodobně hranici 4,9 milionu,“ chválí si spolupráci se světovou firmou.
Díly z Frentechu najdete ve všech typech letadel Airbus. Ročně se jich v Brně vyrobí více než sedmdesát tisíc. Na skutečnost, že spolupráce s Airbusem nabývá stále větších rozměrů, jsou ve firmě patřičně hrdí. Svědčí to o vysoké kvalitě jejich produktů a inovativním přístupu.
„Spolupráce s nimi nás naučila novým postupům a posunula nás dál. Nutí nás neustále se zlepšovat a vlastně nás ‚vystřelila‘ i k již zmíněným vesmírným projektům,“ říká Pavel Sobotka a dodává: „Víme, že pokud chceme uspět, musíme být doma mezi nejlepšími, když ne přímo nejlepší. A minimálně stejně tak dobří jako podobné firmy v Německu, Nizozemsku či Švýcarsku. Mnohdy však musíme dokázat víc než ony a k tomu nabídnout konkurenceschopnou cenu.“
V současné době vyrábí díly pro menší letadla A318 až 321, dále pro letadla typu A330, A340, A400M a největší model A380. Na vývoji tohoto největšího letadla se brněnská firma podílí už od fáze prvního prototypu. Dodávají pro něj asi tři sta druhů dílů, například součástky z hliníku a titanu, které jsou použity v patnáctimetrovém kormidle letadla. „A pro prototyp A350 děláme již 200 druhů dílů. Ten by měl vzlétnout poprvé letos koncem roku,“ s hrdostí konstatuje Pavel Sobotka.
„Naším oborem je přesná mechanika. Děláme jednotlivé součásti a díly, ale i smontované moduly do mnoha oborů. Vždy je to však přesná mechanika spojená s montáží,“ upřesňuje šéf brněnské firmy.
Její produkty najdete v menší míře i v konkurenčním Boeingu 787 Dreamliner. Neomezují se však pouze na letecký a vesmírný průmysl, ale spolupracují například se společností Bosch v Německu a Švýcarsku. „Pro ně dodáváme moduly speciálních balicích strojů na léky či potraviny nebo automatické montážní linky,“ potvrzuje Sobotka. V portfoliu byste mohli najít i výrobky pro vakuovou techniku, nanotechnologie, laserovou či radarovou techniku a mnoho dalších.
Společnost Frentech Aerospace je uznávaná pro svou vysokou kvalitu. Pyšní se mnoha mezinárodními certifikacemi. Čerstvě obhájila i nejvyšší kvalifikaci pro letecký a vesmírný průmysl – certifikát podle AS 9100 revize C, který je od letošního června v rámci tohoto oboru nutností. I proto si světové firmy vybírají ke spolupráci právě ji.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
AMSP ČR a projekt Kyberobrana ve spolupráci se společností S-COMP
Milé čtenářky a čtenáři, je mi ctí přivítat vás u historicky prvního vydání TRADE NEWS, které se věnuje výhradně Indonésii. Jsem přesvědčena, že spolupráce našich zemí má velký potenciál, a nyní se otevírají nové příležitosti pro české podniky na našem rychle se rozvíjejícím trhu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.