Brněnská společnost Frentech Aerospace míří i do vesmíru. Loni byla mezi šampiony, kteří vyhráli výzvu Pobídkového programu Evropské kosmické agentury (ESA). Ta představuje pro české firmy projekty v objemu cca tří milionů eur. Samotný Frentech podepsal letos v dubnu v Cannes kontrakt s Thales Alenia Space France v hodnotě 1,9 milionu eur. „Podle mého názoru se jedná o historicky největší komerční kontrakt pro kosmický průmysl v České republice. A o dalších projektech intenzivně jednáme,“ říká Pavel Sobotka, jednatel Frentech Aerospace.
Ve „Space“ nejsou nováčky
Již devět let dodává Frentech devět tisíc součástek ročně do telekomunikačních satelitů a spolupracuje i na výstavbě Evropské jižní observatoře v Chile. „Na právě podepsaném kontraktu s francouzskou Thales Alenia Space jsme pracovali celý loňský rok. Projekt byl zaměřen na inovaci mechanismů pro rozvinutí solárních panelů a satelitů,“ upřesňuje ředitel úspěšné firmy. „V jeho rámci jsme ověřili schopnost českého průmyslu vyrobit takový mechanismus, implementovat veškeré požadavky, vytvořit procedury a specifické předpisy. Všechny testy jsme úspěšně dokončili a v rámci zakázky budeme vyrábět mechanismy pro 81 satelitů. Paralelně však pracujeme na nových aktivitách, a to nejen v oblasti kosmického průmyslu.“
Brněnský Frentech Aerospace už má ve „Space“ velmi dobré jméno. Jak říká Pavel Sobotka, firmy jej začínají brát jako kvalifikovaného partnera a věci se posouvají rychleji kupředu. „Do inovací ve Space jsme již investovali přes dvacet milionů korun a další investice nás čekají.“ Podle něj by se v budoucnu měl podíl „vesmírných zakázek“ ve firmě zvýšit z pěti až osmi procent až na čtvrtinu z obratu, možná více. „V oboru mechanismů pro kosmické aplikace vidíme možnost uplatnění, konkurenceschopnosti větší spolupráce. Naši kapacitu odhaduji na cca 2 miliony eur ročně v této oblasti,“ uvádí v souvislosti s čerstvým obchodním úspěchem.
Recept na úspěch
Jednatel a zároveň i zakladatel společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka přiznává, že jednoduchá cesta k získání pozice v kosmickém průmyslu neexistuje. „Musíte vědět, co chcete, tvrdě pracovat, hodně investovat a být přesvědčeni, že to dokážete. A také při vás musí stát paní Štěstěna,“ usmívá se.
V případě společnosti, kterou spoluvlastní, si na nedostatek štěstí opravdu nemůže stěžovat. V začátcích svého podnikání, když jako bývalý pracovník brněnské Tesly založil v polovině devadesátých let firmu o několika zaměstnancích, náhodou potkal generálního ředitele jedné nizozemské firmy, který byl ze stejného oboru. Společně pak založili první podnik na zelené louce a začínali s půjčkou dvou milionů guldenů z Nizozemska. I když se s tímto partnerem později rozešli a podíly nizozemské společnosti odkoupili, bez tohoto osudového setkání by se začínalo mnohem složitěji.
Podruhé týmu Frentech přálo štěstí, když k nim přijeli na návštěvu zástupci Airbusu. „Ač se to zdá neuvěřitelné, ozvali se sami. Tehdy nebyl ještě ani internet. Objednali si u nás první zakázku za pouhých 170 dolarů. Dnes jim dodáváme přesnou mechaniku za cca 2,5 milionu eur ročně. Přitom po úspěchu na loňském leteckém veletrhu v Paříži, kdy Airbus prodal na 700 letadel, to vypadá, že letos skončíme na 3,9 milionu eur a příští rok překročíme pravděpodobně hranici 4,9 milionu,“ chválí si spolupráci se světovou firmou.
Airbus je největším klientem
Díly z Frentechu najdete ve všech typech letadel Airbus. Ročně se jich v Brně vyrobí více než sedmdesát tisíc. Na skutečnost, že spolupráce s Airbusem nabývá stále větších rozměrů, jsou ve firmě patřičně hrdí. Svědčí to o vysoké kvalitě jejich produktů a inovativním přístupu.
„Spolupráce s nimi nás naučila novým postupům a posunula nás dál. Nutí nás neustále se zlepšovat a vlastně nás ‚vystřelila‘ i k již zmíněným vesmírným projektům,“ říká Pavel Sobotka a dodává: „Víme, že pokud chceme uspět, musíme být doma mezi nejlepšími, když ne přímo nejlepší. A minimálně stejně tak dobří jako podobné firmy v Německu, Nizozemsku či Švýcarsku. Mnohdy však musíme dokázat víc než ony a k tomu nabídnout konkurenceschopnou cenu.“
V současné době vyrábí díly pro menší letadla A318 až 321, dále pro letadla typu A330, A340, A400M a největší model A380. Na vývoji tohoto největšího letadla se brněnská firma podílí už od fáze prvního prototypu. Dodávají pro něj asi tři sta druhů dílů, například součástky z hliníku a titanu, které jsou použity v patnáctimetrovém kormidle letadla. „A pro prototyp A350 děláme již 200 druhů dílů. Ten by měl vzlétnout poprvé letos koncem roku,“ s hrdostí konstatuje Pavel Sobotka.
Důležité je diverzifikovat
„Naším oborem je přesná mechanika. Děláme jednotlivé součásti a díly, ale i smontované moduly do mnoha oborů. Vždy je to však přesná mechanika spojená s montáží,“ upřesňuje šéf brněnské firmy.
Její produkty najdete v menší míře i v konkurenčním Boeingu 787 Dreamliner. Neomezují se však pouze na letecký a vesmírný průmysl, ale spolupracují například se společností Bosch v Německu a Švýcarsku. „Pro ně dodáváme moduly speciálních balicích strojů na léky či potraviny nebo automatické montážní linky,“ potvrzuje Sobotka. V portfoliu byste mohli najít i výrobky pro vakuovou techniku, nanotechnologie, laserovou či radarovou techniku a mnoho dalších.
Společnost Frentech Aerospace je uznávaná pro svou vysokou kvalitu. Pyšní se mnoha mezinárodními certifikacemi. Čerstvě obhájila i nejvyšší kvalifikaci pro letecký a vesmírný průmysl – certifikát podle AS 9100 revize C, který je od letošního června v rámci tohoto oboru nutností. I proto si světové firmy vybírají ke spolupráci právě ji.