Brzy vyjde nové TRADE NEWS | Úvodník můžete číst už nyní
Vážení čtenáři, je mi potěšením, že vám mohu představit Japonsko a tamní obchodní příležitosti, i s výhledem na světovou výstavu EXPO 2025 v Ósace, do které zbývá něco přes půl roku.
Na dubnovém semináři agentury CzechTrade pro exportéry zaznělo, že Nigerijci se odklánějí od levných čínských výrobků. „Pro nás je to dobrá zpráva,“ říká exportní manažer pro Asii, Afriku a Střední východ Hynek Vincenc ze společnosti Hamé
„V Nigérii jsme již etablováni v jednom z největších tamějších obchodních řetězců. V současné době síť představuje šestnáct prodejen a další dvě se mají otevřít letos,“ dodává manažer s více než dvacetiletou profesní dráhou v segmentu trvanlivých potravin. Společnost Hamé má s vývozem do Afriky určité zkušenosti. Již několik let vyváží například kojeneckou výživu do Maroka a Tuniska a v hledáčku má v horizontu měsíců ještě Angolu, Etiopii a Ghanu.
Kontakt Hamé získalo na základě cíleného průzkumu trhu, který pro ně před dvěma lety vypracoval ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Lagosu Štěpán Beneš. „Nigérie nás zaujala jako perspektivní trh s 200 miliony obyvatel, jejichž počet a životní úroveň zejména díky velkým zásobám ropy a zemního plynu do budoucna poroste. Do nigerijské sítě dodáváme trvanlivé paštiky, pomazánky, omáčky, džemy, masové konzervy a sterilované okurky. Oproti jiným trhům, na nichž je nejvíc žádaná kojenecká výživa, v Nigérii jsou to trochu paradoxně spíše znojemské okurky. Zájem si vysvětluji poptávkou cizinců, kteří v Nigérii pracují u nadnárodních společností, po sortimentu, na nějž jsou zvyklí z domova,“ charakterizuje potravinářský trh druhé největší africké ekonomiky Hynek Vincenc.
„Vzhledem k tomu, že je Hamé společností s převážným podílem exportu na náročné trhy Německa a Izraele a jako nadnárodní korporace poskytuje skvělé zázemí a podporu, daří se nám relativně rychle nalézt zákazníky pro naše výrobky také v mimoevropských zemích,“ pokračuje Hynek Vincenc a přiznává, že bez renomovaného a kapitálově stabilního výrobce za zády si úspěch na komplikovaných trzích nedovede představit.
I když průměrná kupní síla obyvatel asijských a afrických zemí je nižší než v Evropě, na regálech se nachází zboží všech velkých nadnárodních maloobchodních řetězců v různých cenových relacích. „Rozvojové země není radno podceňovat ani v otázce kvality a bezpečnosti potravin. Jejich obchodníci a státní kontrolní orgány dobře znají standardy a legislativu Evropské unie a trvají na jejich dodržování i pro své trhy,“ varuje před podceňováním partnerů z třetího světa exportní manažer.
Přes vysokou kvalitu potravinářských výrobků ze zemí EU může nastat u certifikací problém. „Náš obchodní partner je v Nigérii silný subjekt, takže potíže se schvalováním sortimentu se značkou Hamé Národním úřadem pro správu a kontrolu potravin a léčiv Nigérie (National Agency for Food and Drug Administration and Control, NAFDAC) tam nenastaly,“ přiznává. V Ghaně však dodavatelé narazili. Poplatky za certifikaci kojenecké výživy pro místní trh byly tak vysoké, že svou expanzi po dohodě s místními obchodníky na čas odložili.
Nejvýznamnější část kontaktů na potenciální zákazníky získávají exportní manažeři z Hamé na mezinárodních veletrzích. Veletrh SIAL v Šanghaji 2013 se stal odrazovým můstkem ke slibně rostoucímu vývozu na obrovský čínský trh. Poptávka po potravinách se tam v souvislosti s růstem počtu obyvatel a jejich kupní síly zvyšuje již léta, ale zmíněná mezinárodní potravinářská přehlídka navíc proběhla v době, kdy čínskou veřejnost znejistily skandály s domácími potravinami – například dětským mlékem kontaminovaným melaminem, záměnami hovězího a skopového masa s potkaním, liščím a norkovým nebo kadmiem v rýžových produktech. Zájem o zahraniční potraviny, zejména z EU, tak začal závratně růst. A bohatnoucí čínský spotřebitel si neváhá za kvalitnější produkty připlatit. Od té doby roste kontinuálně zájem Číňanů i o produkci Hamé. Soustřeďuje se především na kojeneckou výživu a další prémiové produkty. Jednání s místními obchodníky a správními orgány probíhala v tomto případě neobvykle pružně, přestože tamní podmínky přímým dovozům příliš nepřejí.
„Vztah čínských partnerů je založen především na důvěře k osobě, která dodavatele reprezentuje. A asi jsem měl i trochu štěstí, že jsem narazil na seriózní, férové a přátelské protějšky. Příznivou roli sehrál nejspíš také fakt, že jsme byli ve správný čas na správném místě. Když jsem čínským kolegům navrhl, že při objemech, jež jim dodáváme, by stálo za úvahu distribuovat jim zboží v obalech určených pro jejich trh, odmítli to. Lépe se tam totiž prodává zboží v originálních obalech jen s přelepkami v čínštině, protože pro místní zákazníky je naše značka zárukou spolehlivosti,“ zmiňuje specifika čínského prostředí Hynek Vincenc.
Přestože se asi polovina produkce exportuje do zhruba 40 zemí, nové zakázky přicházejí z Německa, Izraele, Itálie, balkánských států a řady dalších destinací, je pro společnost každý zákazník stejně důležitý. „Například před třemi lety jsme prodali bez jakýchkoli problémů několik kontejnerů kojenecké výživy do jedné z nejchudších zemí na světě, na Haiti. A před pár týdny k nám přicestovali kubánští veterináři, aby se na místě seznámili s podmínkami, v nichž zpracováváme naše výrobky. Je to pochopitelné, v Evropě byl zaznamenán africký prasečí mor, a import potravinářského sortimentu je vlastně jediná cesta, jak by se do Karibiku mohla nemoc dostat. Proto chápeme jejich opatrnost, aby si nepustili na trh ‚béčkové‘ hráče,“ dodává s porozuměním obchodník.
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv Hamé
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Vážení čtenáři, je mi potěšením, že vám mohu představit Japonsko a tamní obchodní příležitosti, i s výhledem na světovou výstavu EXPO 2025 v Ósace, do které zbývá něco přes půl roku.
Jste rodinná firma? Neváhejte a přihlaste se.
Originální soutěž pro ženy podnikatelky opět přináší jedinečnou příležitost ocenit a zviditelnit práci drobných podnikatelek. Tato soutěž oslavuje jejich schopnosti, samostatnost, kvalitu služeb a originální nápady. Je určena výhradně ženám, které provozují vlastní e-shop nebo plánují jeho založení a posílají z něj balíky svým zákazníkům.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.