Korunka jako začátek cesty kolem světa

Text Vlasta Piskačová Foto Luo Wen Publikováno
thumbnail Čína

Návštěva společnosti Šenýr Bijoux v Jablonci nad Nisou by pravděpodobně pro nejednu dívku či ženu znamenala splnění tajného přání. Kde jinde se vám poštěstí spatřit hned několik třpytivých korunek královen krásy najednou, prohlédnout si je zblízka či dokonce vyzkoušet?

Více než stoletá rodinná tradice

Majitelka firmy Šenýr Olga Kopalová se do tohoto krásného třpytivého oboru narodila. Už její pradědeček, který do Podkrkonoší přišel v roce 1900, byl zlatník, stejně jako dědeček. „Také maminka, tatínek a babička pracovali v bižuterii celý život. To, že jsem musela hodně pomáhat, mne zpočátku spíš odradilo,“ začíná své vyprávění. Na gymnáziu se věnovala hlavně sportu, a když zkusila s rodiči spolupracovat, její velmi originální nápady jednoduše „neprošly“. Několik let se pak věnovala logistice, a to v mezinárodním měřítku. Během mateřské dovolené se ale začala rozhlížet po trhu s bižuterií a začala sama navrhovat věci, které tehdy chyběly, především nejrůznější přívěsky pro děti.

„Když v roce 2009 skončil Jablonex, cítila jsem, že nechci, aby bižuterie v Jablonci zanikla, a rozhodla jsem se pro podnikání,“ vrací se Olga Kopalová k začátkům své firmy, kterou tehdy založila spolu se svým tatínkem. Díky tomu, že prožila řadu let v jiném oboru a procestovala kus světa, nebyla její kreativní mysl nijak zatížená tradiční výrobou bižuterie, a svému podnikání tak dokázala dát nový úhel pohledu. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Korunka korunou podnikání

„Už moji rodiče začali s výrobou čelenek a korunek. To byl důvod, proč nás v roce 2010 vyhledal tým pana Zapletala, který organizoval tuzemské soutěže krásy. Tehdy jsem navrhla korunku pro finále, to se však nikdy nekonalo, soutěž Miss ČR byla odkoupena. Korunka však putovala do Paříže a celých pět let zdobila krásky soutěže Miss Reunion.“

V roce 2011 navázala s firmou Šenýr spolupráci Michaela Bakala (Maláčová), a tak se krásnou korunkou tehdy mohla pyšnit vítězka soutěže Česká Miss Jitka Nováčková. Tato spolupráce pak trvala pět let a obnášela nejen návrhy a výrobu korunek, ale také šperků. Tyto poklady dodávala firma jak pro finále soutěže Česká Miss, tak i pro další světové soutěže. „Ve spolupráci s různými návrhářkami jsme vytvořili řadu krásných věcí. Nezapomenutelný je například úspěch Terezy Fajksové na Miss Earth na Filipínách v roce 2012, kde s našimi šperky vyhrála soutěž o nejlepší večerní šaty a pak i celé finále. Když jsem Terezu vzala s sebou v roce 2018 do Barmy, kde jsme otvírali showroom, lidé tam znali ji i její náhrdelník,“ usmívá se majitelka známé české bižuterní značky.

Čína si žádá kvalitu, značku a čistý design

„V roce 2014 jsem se zúčastnila veletrhu v Sečuánu, v Chengdu. Návštěvníci tam poprvé mohli na jednom společném stánku vidět jabloneckou bižuterii, české sklo, letadla a klavíry Petrof,“ vzpomíná na první kroky v Číně Olga Kopalová s tím, že čínští zákazníci vítají kvalitní značkové zboží. Zatímco v Pekingu a v Šanghaji Evropu znali, pro jihozápadní část Číny byli čeští vystavovatelé exotickými cizinci. I tamní návštěvníky, stejně jako kdekoliv jinde ve světě, nejvíce upoutala korunka královny krásy a lákavá příležitost se s ní vyfotit. Na veletrhu se velmi rychle prodaly všechny šperky, které zde firma Šenýr představila.

„Expozici tehdy spoluorganizovala agentura CzechTrade, bez nich bychom se tam nepodívali. Poté, co jsem se seznámila s šéfem kanceláře v Chengdu panem Granerem, věděla jsem, že vše bude fungovat. A nemýlila jsem se. Dnes cítím v Číně k naší značce úctu, spolupráce probíhá přes moji obchodní partnerku, která je úžasná, a i nadále využívám podporu agentury CzechTrade. Ta je na vysoké profesionální úrovni.“

Různé země, různé šperky

Každá země má svůj specifický vkus a vyžaduje jiný druh designu. Zatímco čínské zákazníky zaujme červená barva, čistý design a minimalismus, v Indii převládá poptávka po výrazných a velkých špercích v tmavých barvách. „Na veletrhu v Indii si tři muži koupili jeden pár náušnic s tím, že si je jejich ženy budou půjčovat. Nejdůležitější pro ně bylo to, aby si je mohli hned odnést,“ konstatuje majitelka. V Mongolsku si zákazníci potrpí na jednoduchý design s jedním výrazným prvkem. V Barmě nejvíce obdivují a nakupují vlasové ozdoby. České šperky dokázaly zaujmout také v Dubaji, kde doslova prahnou po věcech, které ještě nikdy ve svých zlatem přeplněných obchodech neviděli.

Díky agentuře CzechTrade se Šenýr prezentoval také v Ekvádoru a v Peru, zboží se vyprodalo do hodiny. Dalším exotickým trhem, kde se firma hodlá představit, je Kolumbie. „Než začneme navrhovat šperky pro nějakou konkrétní zemi, snažím se vycítit, co by se tam mohlo lidem líbit. Podívám se na nějaký jejich film, prohlédnu si časopisy a také si všímám, co mají na sobě jejich královny krásy,“ prozrazuje Olga Kopalová své zdroje inspirace.

Bohatá nadílka z katalogu i originální dárky

Připravit návrh nebo přijít s nápadem však může kdokoliv z firmy. Nápady vznikají na papíře, skládají se z kamínků či z pouhých slov. Finální zpracování pak provedou návrhářka a vzorkařka. Výsledkem jsou stovky vzorků, které se pak vystavují a fotí do katalogů. Podle nich si zákazníci mohou své zboží objednat. „Mnohdy však chtějí něco, co bude jen jejich. Například pro muzeum v Chengdu jsem připravovala šperky se slunečním ptákem, což je velmi silný národní symbol,“ popisuje majitelka.

Firma Šenýr dokáže vytvořit i speciální dárek pro konkrétní ženu. Muž tak může obdarovat ženu šperkem, který bude naprosto jedinečný, v Šenýru šperk navrhnou, vyrobí a vystaví certifikát o jeho originalitě.

Olga Kopalová má na svém kontě řadu krásných vzpomínek spojených právě s originálními dárky. Vytvářela náhrdelník pro Sofii Lorenovou, která byla v roce 2014 předsedkyní poroty v soutěži Česká Miss. Silným zážitkem pro ni bylo předání dárku Aun Schan Su Ťij, nositelce Nobelovy ceny, která přijela letos do Prahy při příležitosti otevření barmské ambasády. „Brože, které jsme pro ni vytvořili, vycházely z vlajky jejího hnutí Národní liga pro demokracii – symbol hvězdy a páva.“ Vzpomíná také na náhrdelník, který navrhli na přání ředitele jabloneckého divadla, když zde koncertovala Lucie Bílá a slavila své narozeniny. „Byl v jemných tónech, ale s řetězem – pro rockerku.“

Zákazníkům v České republice podle Olgy Kopalové stále chybí odvaha, nakupují hlavně přes e-shop, a to především malé šperky v křišťálu a ve stříbře. Větší šperky si české ženy vezmou spíše na ples nebo k nějaké skutečně výjimečné příležitosti. „Nikdy nezapomenu, jak mne jedna indická zákaznice v legraci téměř vynadala, když jsem si dovolila podotknout k výraznému šperku, že je vhodný spíše na oslavu. Tehdy mi řekla: ,Každý den je oslava. Každý den, kdy máme co na sebe a co jíst, je oslavou.‘“

Text: Vlasta Piskačová

Foto: Luo Wen

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 6 / 2019 na straně 44-45.

Štítky Čína, CzechTrade

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.