Stanete se hrdinou?

Text Lucie Spáčilová Foto Shutterstock Publikováno

Tématu pandemie je všude plno a není možné se mu vyhnout. Věděli jste ale, že čínský znak pro slovo „krize“ je stejný jako pro „příležitost“? Jaký postoj k celému tomuto období by pro své lidi měl zaujmout jejich šéf či manažer? Udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. A proto vám přinášíme pár tipů z pohledu jedné šéfky, která kromě přednášení o budování týmu a psaní článků do této rubriky řeší stejné situace jako ostatní vedoucí.

Udržte se nad věcí

Chápu, že potřebujete sledovat aktuální informace, abyste se dokázali dobře rozhodovat, ale jak se říká, všeho moc škodí. A moc zpráv v této době o to víc. Nesledujte všechny a nenechte se stáhnout dolů negativními informacemi, které nahánějí strach. Raději si vybírejte zdroje a informace, které opravdu potřebujete ke svému rozhodování. Není třeba být za optimistického blázna, kterého se nic nedotkne, ale celkově byste si jako šéf měli udržet pozitivní postoj.

Dostatečně mluvte o budoucnosti

Lidé ještě víc než za běžných okolností čekají, co uděláte, co řeknete a jak rozhodnete. Proto teď není vhodné mlčet či šetřit informacemi. Možná není nutné zmiňovat jednotlivé detaily každého vašeho plánu, rozhodně teď ale více než kdy jindy pomůže, když zaměstnance budete informovat o změnách a novinkách, které ovlivní jejich práci nebo ze kterých bude zřejmé, že nastalou situaci zvládáte. Vakuum je v tomhle ohledu nebezpečné. Když budete pravidelně komunikovat o chystaných krocích, nenecháte tak pracovat fantazii lidí, která bývá velmi kreativní.

Najděte způsob, jak to udělat jinak

Vedení firmy, která je komplikovanou situací ovlivněna tak, že nemůže provozovat svou hlavní činnost, by mělo co nejdříve uvažovat nad tím, jak jinak by mohla dodávat své služby nebo produkty. A já mám radost, že velké množství firem v Česku přesně tohle dělá. Většina našich klientů jede dál a hledá způsob, jak produkovat i přes všechna možná omezení. Zásadou je, že pro přežití je nutné vytvářet outflow (nějaký hodnotný tok směrem ven) a jen to může vyvolat inflow (tok směrem dovnitř) ve formě peněz, podpory nebo třeba obdivu.

Krizi totiž můžeme brát jako novou příležitost. Zeptejte se svých zákazníků, jak jim nejlépe můžete pomoci. Možná z toho vzejde úplně nový produkt.

Zapojte celý tým

I když máte zaměstnance, kteří nemohou pracovat, vaším úkolem jako vedoucího je zajistit, aby každý člen týmu vytvářel něco hodnotného. Pomůže to nejen firmě, ale také jim samotným. Produkce a akce udržuje dobrou morálku, a až vše pomine, budou připraveni znovu naskočit, a možná ještě ve větším tempu.

Rozhodně se nepřestaňte propagovat

Možná vás čeká snižování některých nákladů. V žádném případě ale neomezujte propagaci, reklamu a cokoli, co souvisí s komunikací směrem k potenciálním nebo stávajícím zákazníkům. Být vidět je v tuto chvíli ještě důležitější než kdy jindy.

Zapracujte na svých lidech

Právě teď je tým lidí, kteří táhnou za jeden provaz, velmi cenný. Pokud takový tým máte, pak určitě vidíte sami, že s ním dokážete zvládnout cokoliv. Pokud o dobrém týmu pochybujete, teď je čas na něm zapracovat. Můžete se soustředit na jednotlivce a prozkoumat jejich nevyužitý potenciál i oblasti, které by mohli zlepšit. Nebo pro zaměstnance vypracovat vzdělávací program nebo je sami koučovat. A co se týče náboru nových lidí, to není z mého hlediska vůbec špatný nápad, kvalitní posily můžete brzy potřebovat.

Nezapomeňte na přátele

Ať už jste na tom dobře a dokážete pomáhat i svému okolí, nebo naopak sami potřebujete podporu, nezapomínejte na své přátele. I s nimi můžete přijít na nějakou novinku nebo se alespoň vzájemně podpoříte.

Držím vám palce a věřím, že patříte mezi ty, které tahle situace spíš posílí.

Text: Lucie Spáčilová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 2 / 2020 na straně 72.

Štítky Personalistika

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.