Proč podceňujeme zdravé bydlení?

Text Věra Vortelová Foto Archiv Agrop Nova Publikováno
thumbnail Norsko thumbnail Švýcarsko

„Technologickým vybavením často předstihujeme západní konkurenci. Za minulého režimu u nás technický rozvoj za vyspělým světem pokulhával, o to dynamičtěji se po roce osmdesát devět české firmy pustily do modernizace. V rámci inovačních projektů jsme si s využitím dotací OPPI a ve spolupráci s Komerční bankou pořídili nejmodernější výrobní linky,“ pyšní se Jiří Oslizlo, předseda představenstva jednoho z největších evropských výrobců velkoplošných vícevrstvých desek, společnosti Agrop Nova.

Naše firma patří k těm s vyšším investičním apetitem. Máme například CNC stroje s rozměry 13 x 3 metry nebo nejvýkonnější a nejúspornější pořez lamel pásovými pilami s minimálním prořezem a jejich následné třídění pomocí elektronického skeneru rychlostí až tisíc metrů za minutu. Dodnes mi zní v uších slova jednoho člena představenstva Komerční banky při návštěvě našeho závodu: ‚My bankéři potřebujeme firmy, jako je ta vaše, které mají jasně stanovenou dlouhodobou investiční strategii i odvahu realizovat nové inovační projekty,‘“ vysvětluje top manažer Agrop Nova, jak se jim podařilo dohnat a v něčem i předstihnout konkurenci.

Rovnýma nohama na nejnáročnější trhy

Štěstí není zlatá muška, ale promyšlená strategie a silná vůle uspět v konkurenci. „Po roce 2008 se pokles poptávky v Evropě projevil spíše než na našich tržbách na výši prodejní ceny. Měli jsme však štěstí, že během převisu nabídky jsme zhruba 30 procent tržeb realizovali ve stabilizovaném Švýcarsku, kam investoři během recese přesouvali značnou část volného kapitálu. Intervence Švýcarské centrální banky a snížení základní úrokové sazby LIBOR způsobily, že vklady ve švýcarských bankách nevynášely klientům žádné úroky. V důsledku tohoto vývoje výrazně vzrostla poptávka po nemovitostech.“

Právě ve Švýcarsku představuje podle Jiřího Oslizla podíl dřevostaveb dvacet procent nemovitostí. „Oč poklesl trh v Německu, Rakousku, Itálii, Francii a dalších zemích EU, o to mohutnější byl nárůst na tomto našem klíčovém trhu. Nečekané posílení aktuálního kurzu švýcarského franku nám sice způsobilo dočasné ztráty z finančních operací, ale v druhé polovině loňského roku jsme již zaznamenali opětné oživení. Loňský obrat byl vyšší než před rokem 2008 a letošní vývoj tržeb naznačuje navýšení o dalších 13 procent. Narůstá poptávka po produktech postavených na našich inovačních projektech, zejména prefabrikovaných stavebních dílech, jejichž přidaná hodnota je znatelně vyšší než u standardního sortimentu,“ přibližuje peripetie vývoje společnosti v posledních šesti letech.

Zdravé bydlení na prvním místě

Při cestách do Skandinávie, Švýcarska nebo Německa vnímáme často poněkud jinou realitu. Tamní lidé jsou například citlivější k přírodě. Třeba jen to, s jakou pečlivostí včleňují každou stavbu do kra-jiny. Jako konstrukční materiály používají převážně dřevo a většinou dbají na skutečně zdravé bydlení.

Na tento přirozený životní styl zareagovala společnost Agrop Nova zavedením nosného výrobního programu vícevrstvých desek Agrop z jehličnatého řeziva, které mají široké možnosti využití v interiéru i exteriéru. Klíčovým momentem pak bylo rozhodnutí rozšířit výrobní portfolio o stavební prvky. „Velkou roli v tom sehráli švýcarští experti z oboru dřevostaveb. Právě s nimi jsme přišli na řešení, jak naši třívrstvou desku přeměnit v dutý žebrový element. Brzy poté se zrodila myšlenka vytvořit ucelený stavební systém na bázi masivního, křížem lepeného dřeva, pod značkou Novatop,“ říká předseda představenstva Agrop Nova.

Jednou z nejvýraznějších vlastností systému Novatop je možnost přiznat nosnou konstrukci a využít pohledovou kvalitu dřeva pro finální řešení vnitřních povrchů. K výrobě masivních elementů je využíváno smrkové dřevo sušené na přibližně osmiprocentní vlhkost. To zajišťuje vysokou stabilitu elementů a zabraňuje tvorbě trhlin. Dalším důležitým faktorem je volba povrchových lamel.

Zapojujeme všechny smysly

Dřevo je čistá, voňavá radost. „Ke konečným uživatelům se naše výrobky dostávají prostřednictvím podobně naladěných architektů, kteří do projektů vnáší nejen představy investora, ale i svou fantazii, díky níž je každý dům originál a hlavní roli v něm hraje dřevo,“ vysvětluje firemní strategii Jiří Oslizlo. Proto společnost úzce spolupracuje s předními domácími i zahraničními architekty. První kroky na norském trhu spojila s prestižním architektonickým studiem Helen&Hard. „Těší nás, že na tak vyspělý trh v oblasti dřevostavění, jako je Norsko, můžeme přivést náš systém a představit ho vedle tradičních technologií jako další alternativu výstavby moderních dřevostaveb,“ říká s hrdostí prostějovský podnikatel.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2014 na straně 42—44.

Štítky Dřevozpracující průmysl, Norsko, Švýcarsko, Inovace, KB

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.