Skandinávie cíleně odmítá levný konzum

Text Věra Vortelová Foto Archiv Jitony Publikováno
thumbnail Německo thumbnail Švédsko thumbnail Finsko thumbnail Dánsko

Podle ředitele Sbírky starého umění Národní galerie Víta Vlnase bude pro historiky naše doba nečitelným obdobím. Elektronické záznamy nepřežijí ani dvacet let, a pokud přežijí, nebude je ve vzdálenější budoucnosti na čem přehrát. Pro příští generace se staneme negramotnou civilizací, kterou se spíš než historikové budou zabývat archeologové, protože plasty přežijí spolehlivě.

„Doufám, že se tahle chmurná prognóza nenaplní se vším všudy. Alespoň v našem oboru pozorujeme v zákaznickém chování postupné změny. Sice tady vždycky bude veřejnost, která dá přednost konzumu, ale v posledních letech roste zájem o kvalitní nábytek a doplňky z přírodních materiálů, i když se cenově pohybují trochu nad průměrem,“ namítá generální ředitel společnosti Jitona Martin Kovář.

Zejména je to patrné na německém a skandinávském trhu, kde se zvyšuje poptávka po perfektně řemeslně zpracovaném, kvalitním sortimentu s dlouhou životností. „Do Německa dodáváme hlavně masivní nábytek s rustikálními prvky, tzv. landhaus. Nyní také rozšiřujeme nabídku o moderní masivní dubový nábytek. Německý styl se oproti jiným evropským trhům vyznačuje silným vztahem k přírodě, větší konzervativností, důrazem na funkčnost a kvalitu a střízlivou barevností. Abychom snáze uspokojili mentalitu a vkus tamějších zákazníků, dlouhodobě spolupracujeme s předními německými designéry a spojili jsme s nimi svou značku. Jména jako Jochen Flacke a Peter Kern jsou v oblasti produktového a průmyslového designu pojmy již několik desítek let,“ charakterizuje Martin Kovář hlavní motiv kooperace na několika základních edicích firmy.

Nábytek v této linii se vyznačuje čistými tvary, podtrhuje kresbu pravé dřevěné dýhy a garantuje spolehlivé technické a řemeslné zpracování. Flackeho nová dubová ložnice Keros nedávno slavila úspěch na prestižní výstavě nábytku a bytové kultury IMM v Německu a Jitona ji právě uvedla i na český a slovenský trh. „Letos jsme úspěšně představili také řadu Catano od Petra Kerna v olšovém provedení, kterou budeme nabízet i v provedení masivní dub,“ dodává ředitel.

Zahraniční zákazníci trvají na vlastních designérech

Německo je kolébkou evropského průmyslového designu a strohý styl současných německých designérů upoutal i pozornost Steva Jobse. A jak jsou na tom současní čeští designéři?

„Někteří jsou podle mého názoru stejně dobří jako jejich zahraniční kolegové, což mimo jiné dokazuje také to, že působí na globální scéně. Ale naši němečtí, dánští a švédští zákazníci trvají na vlastních designérech. Do Švédska dodáváme pro IKEA, která má vyspělé designérské zázemí a zboží prodává pod vlastní privátní značkou. Dánský partner, který od nás bere sestavu IDE, odlehčenou dimenzi nábytku do menších obývacích pokojů v materiálu dýha nebo bílý lak, má také vlastní designéry. Na skandinávském trhu je Jitona jen článkem dodavatelského řetězce. Vlastní firemní styl však můžeme uplatnit u vlastních řad pro český trh, na nichž spolupracujeme s několika renomovanými tuzemskými designéry a studii, jako jsou dvojice Roman Vrtiška a Vladimír Žák, německý designér s českými kořeny Miro Pištěk nebo designérské a architektonické studio Blackbox. Jsou nejen výbornými profesionály, ale mají i stejně silný vztah k přírodním materiálům, věří v nadčasovost tvorby, v rozumnou filozofii firem a v aktivního zákazníka, který ví, co si kupuje,“ vysvětluje manažer, podle jakých kritérií si firma vybírá externí spolupracovníky.

Mezi skutečnými hodnotami musíme žít, jinak si je neuvědomíme

Náročný a poučený zákazník se však musí vychovávat od mládí. Teoretická osvěta na školách je pouze uvedením do problematiky, ale lidé musí v prostředí kvalitní architektury a spotřebních předmětů vyrůstat v rodinách i veřejném prostoru, jinak si skutečné hodnoty neuvědomí. Třeba v Dánsku se tradice vytříbeného vkusu pěstuje v celé společnosti již od 19. století. Díky tomu jsou i domy a jejich vybavení ve standardu, jaký u nás zatím není běžný.

„To je také jeden z důvodů, proč Jitona nehledá jen šikovné a kreativní designéry, ale takové, kteří jsou i myšlenkově naladěni na stejnou vlnu. Podobnou filozofii nadčasové kvality, odmítání levného konzumu a důrazu na ohleduplný vztah k přírodě asi nejvíc sdílíme s našimi partnery, absolventy VŠUP a úspěšnými stážisty ze známé helsinské Univerzity Alvara Aalta Romanem Vrtiškou a Vladimírem Žákem. Hezky to vyjádřil Roman Vrtiška: ‚Židle není tričko, abych ji po půl roce vyhodil.’ Určitě je hezké, když si koupím kus nábytku, který vydrží a ani po letech neztratí na kvalitě a kráse. Pokud lidi půjdou nakupovat do velkých nákupních domů a řetězců, měli by si dopředu rozmyslet, co chtějí, a vzít jen tu určitou věc. To vyžaduje být vnímavější vůči všem předmětům, které se nám ze všech stran nabízejí, a provádět tvrdou selekci, nenechat se umlátit reklamou. Být imunní a na reklamu se dívat jako na způsob, jak ovlivnit zákazníky. Zjistit si něco o produktu, chtít vědět, odkud pochází. Snažit se být aktivní, nikoliv pasivní konzument,“ poznamenává Martin Kovář k osvědčené spolupráci firmy se známou designérskou dvojicí.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2014 na straně 50—51.

Štítky Nábytkářství, Německo, Švédsko, Dánsko, Finsko

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.