Nejcennější komoditou bude vedle vody soukromí

Text Jana Jenšíková Foto Marek Jenšík Publikováno

Odposlechy a úniky dat. Vděčné mediální téma – a nejen mediální. „Pokud se vás to netýká, berete to jako daň dnešní době, navíc zdůvodněnou tím, že jde o vaše bezpečí. Jenže podobné metody jsou snadno zneužitelné. Zažil jsem to sám na sobě,“ zahajuje naše setkání Petr Beneš, majitel několika firem, které operují v oblasti internetových technologií.

Pád na dno

Když vám řekne muž v Kristových letech, že má za sebou patnáct let podnikání, skoro se vám to nechce věřit. Že ho baví obchod a komunikace s lidmi, prý zjistil záhy, když pomáhal otci v restauraci. „Podnikat jsem začal ještě před nástupem na vysokou. Tehdy jsem založil svůj první e-shop s názvem nakupnicentrum.com a získal nejrůznější dodavatele. Něco ve stylu Alzy nebo Vltavy.cz. Rozjelo se to a přišla nabídka na odkoupení domény. Kývnul jsem,“ vzpomíná hustopečský rodák Petr Beneš, jak dosáhl prvního většího úspěchu.

„V roce 2002 jsme s kamarádem založili e-shop na prodej značkového oblečení a bot. Smáli se nám, protože v té době se ještě s oblečením po internetu běžně neobchodovalo a tvrdilo se, že nákup tohoto zboží na dálku bez vyzkoušení se nemůže chytit. Dosáhli jsme měsíčního obratu 1,5 milionu korun, a protože marže na oblečení byla obrovská, rostli jsme rychlým tempem bez jakéhokoliv cizího kapitálu. Za rok jsme měli v brněnském skladu zboží za 5,5 milionu korun,“ pokračuje mladý podnikatel.

Jenže jak už to bývá, jednou jsi nahoře, jednou dole. Začali se zajímat o luxusní americkou značku, jejímž výhradním dodavatelem byl jeden pražský podnikatel. Chtěli prý zboží odebírat od něj, ale on jim nabídl třikrát vyšší ceny, než byly nákupní. „Jako správní naivní mladíci jsme ho odmítli a řekli, že mu můžeme dovážet zboží my. Pak se začaly dít věci. Ten dotyčný zkonstruoval kauzu, že prý prodáváme padělky. Poslal na nás celní správu, a ta veškeré zboží ve skladu zabavila. Obstavili nám účty a celou firmu paralyzovali. A já strávil před Vánoci dokonce noc v cele. Myslel jsem tehdy, že už se z toho nevzpamatujeme. A i když nařčení nebylo pravdivé, dlouho se nám nedařilo se očistit. Až nedávno nám dal krajský soud za pravdu, že obvinění bylo lživé a zboží bylo po několika letech vráceno v dezolátním stavu. Ale to už se mě netýkalo. Svůj podíl jsem mezitím prodal, abych mohl fungovat. Nemohl jsem déle čekat,“ vzpomíná Petr Beneš na asi nejkritičtější chvíle svého podnikání.

„Zpětně jsem zjistil, že o nás měl ten dotyčný hodně informací. Sledovali nás, měli jsme ,napíchnuté‘ telefony. Tehdy jsem si uvědomil, jakou cenu má soukromí,“ tvrdí.

Restart

I když byl po této zkušenosti zlomený, nehodil jako správný Bull, jak o sobě říká, protože se narodil ve znamení Býka, flintu do žita. Pokračoval ve studiu na Masarykově univerzitě a snažil se znovu nastartovat podnikání. Své obchodní zkušenosti a know-how nabídl firmě NetWings Solutions, která se specializovala na webové stránky a e-shopy. Získal v ní první třetinu a dnes ji vlastní celou. „Když jsem před lety odkupoval zbytek, netušil jsem, v jakých je firma dluzích. Ale nakonec se mi je podařilo zaplatit a NetWings Solutions vyčistit,“ konstatuje s tím, že podnikání nebývá procházkou růžovou zahradou a je třeba leccos překousnout a nevzdat se.

Dnes vlastní firem několik. Vedle NetWings, která se zaměřuje spíše na tvorbu e-shopů, weby a design, ještě například Internet Trade, jež zajišťuje provozování a správu e-shopů. „Momentálně mám patnáct e-shopů v Česku a sedm na Slovensku,“ popisuje Beneš s tím, že na Slovensku fungují jako dceřiné společnosti.

PhoneX

S přicházejícím obchodním úspěchem si mohl konečně dovolit pomýšlet na splnění své vize – nabídnout způsob, jak bezpečně komunikovat. A to za podmínek, které budou přijatelné i pro normálního smrtelníka, jak zdůrazňuje. Odpovídající šifrovací telefony tehdy již na trhu byly, ale za mnohonásobně vyšší cenu, v řádech statisíců. Ale nepředbíhejme.

„Prvního půl roku jsem hledal člověka, který by byl mým šifrovacím guru. A navíc loajálním a spolehlivým, jenž mi neuteče při první příležitosti, když si uvědomí, jakou cenu má to, co vymyslel. Měl jsem obrovské štěstí, že jsem ho našel. Stal se neodmyslitelnou součástí našeho týmu a člověkem, který mou myšlenku posunul o desítky pater nahoru,“ chválí svého kolegu, jehož jméno nechce samozřejmě prozradit.

„Produkt vyvíjíme už pět let. Čekal jsem, že to bude lehčí a rychlejší. Do vývoje, jemuž poskytuje částečně zázemí moje společnost NetWings, jsem už investoval skoro čtyři miliony korun. A samozřejmě to stále pokračuje. Postupně jsme našli řešení pro ‚all-in-one‘, tedy umíme šifrovat naráz hovory, zprávy i soubory. A právě v těchto dnech spouštíme platformu BlackBerry, což znamená, že k Androidu a iPhonu přibudou další podporovaná zařízení, na nichž fungujeme.“

A co považuje za další přednosti PhoneXu? „Důležité je, že vaše data neprotékají přes náš server, ten hovor pouze spojuje. Nejsou ani nikde zaznamenána. Jsme čistý komunikační nástroj. Předpokládá to, že máte naši aplikaci nejen ve svém telefonu, ale i v telefonu toho, s nímž jste ve spojení. Používáme unikátní šifrovací klíče, generují se nové vždy pro každý hovor, soubor nebo zprávu. A my je nikam neukládáme, ani nevíme, kdo v tu chvíli telefonuje. Nevyžadujeme žádná identifikační data od klientů, do systému vstupujete pod přezdívkou a heslem. Můžeme fungovat po celém světě za pomoci sítě internetu i bez SIM karty a umíme produkt přizpůsobit potřebám klienta,“ vyjmenovává Petr Beneš některé z předností.

Licenci si už prý pořídily téměř dva tisíce klientů, přičemž stále více vnímají zájem ze strany firem. „Ty si uvědomují, že ztráta vlastních či klientských dat je pro ně strategická, protože hodnota těchto dat mnohdy několikanásobně převyšuje hodnotu produktů na jejich ochranu,“ dodává majitel brněnské firmy, která přitom míří i za hranice. PhoneX představila například na veletrzích v Londýně, Rotterdamu, Lucemburku, Šanghaji či Berlíně. Momentálně hledá investora, který by jí se zahraniční expanzí pomohl a urychlil ji.

Napadá mě, jestli je možné k jeho slovům dodat nějaký důkaz, že to tak opravdu funguje. Ne všichni jsme IT experti a vyznáme se v šifrování. A pak – všechno se dá nakonec „nabourat“. Moje slova ho nevyvedou z míry: „Už několik let je otevřena naše hackerská soutěž. Kdo mi ukáže, jak náš systém prolomit, dostane odměnu sto tisíc eur. Už se přihlásilo osm zájemců, mimo jiné i z Číny, Ruska, Koreje, že to zkusí. Ale neuspěli,“ usmívá se. „Na první místo dáváme anonymitu člověka a jeho pocit bezpečí a soukromí. Proto jsme vyloučili možnost zaznamenávání, shromažďování osobních dat a podobně. Náš obchodní úspěch je spojený s tím, jak klienta přesvědčíme, že nám může důvěřovat. Bezpečnost je o důvěře,“ končíme naše setkání. Dodávám, že nejen bezpečnost.

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 3 / 2015 na straně 68—69.

Štítky Inovace, Komunikace, ICT, Mladý byznys

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.