České originální high-tech řešení – úspěch, nebo propadák? „To uvidíme, zatím máme od tuzemských i zahraničních zákazníků velmi kladné ohlasy. Komplexní systém měření, který by fungoval na vzdáleném připojení rychle, flexibilně, cloudově a virtualizovaně, totiž kupodivu zatím nikdo na světě nevyvinul,“ svěřil se nám po letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu, kde společnost Kinex Measuring prezentovala demoverzi svého revolučního produktu, její jednatel a spolumajitel Petr Smrž.
„Jsme výrobci a prodejci originálních měřicích nástrojů pro automotive a strojírenskou výrobu a takových je na trhu řada. Jenomže každý se specializuje na svůj úzký segment, v němž se snaží vyniknout, a neřeší proces měření komplexně. Proto jsme se v posledních letech zamýšleli nad tím, jak koncipovat ucelený, digitálně řízený systém, který by dokázal monitorovat jakékoli měřidlo, přenášel z něj naměřená data a poskytoval pracovníkům celkový přehled o výrobě: jak probíhají všechny dílčí procesy, jaké a kde měří měřidlo, zda funguje správně a jestli je výrobní proces stabilní,“ vysvětluje Petr Smrž.
Nehodláme se spokojit jen s hardwarem
Že máme ještě dost času, než k nám plošně dorazí Průmysl 4.0, je bláhovou iluzí. Ten už klepe na naše dveře. V sousedním Německu jsou již asi čtyři procenta firem plně robotizovaná. Společnost, která měla ještě nedávno dva tisíce zaměstnanců, si nyní vystačí jen se 150.
„U nás ve firmě nechápeme tento trend jako strašáka, ale příležitost. Tzv. čtvrtá průmyslová revoluce totálně překope oborovou strukturu, posílí high-tech řešení, a tady by se mohli uplatnit naši kreativní technici, IT inženýři, designéři a další, kteří podle mých zkušeností patří k nejlepším na světě. Jsou snadno identifikovatelní, snoubí se v nich manuální dovednost s technickým myšlením. Do určité míry se to dá naučit, ale spíš to člověk musí mít v sobě. Za pětadvacet let jsem měl to štěstí pár takových potkat … a některé máme ve firmě. Dřív se trápili rutinní prací ve velkých společnostech a v zavedených pořádcích svou tvořivostí spíš obtěžovali, kdežto u nás ožili, protože vyvíjejí a dělají, co je baví a nač mají nadání. Vlastně si hrajeme jako malí kluci a teď to vypadá, že by se z našich léta hýčkaných myšlenek mohl vyvinout zajímavý, reálný produkt,“ usmívá se předseda představenstva společnosti Kinex Measuring.
Jen je podle něj třeba sladit v týmu komunikaci. Jedni umí pracovat rukama a současně jim to technicky myslí. Pak jsou druzí, totálně virtuální – programátoři, kteří znají všechny programovací jazyky a dokáží naprogramovat kdeco, mají schopnost analyzovat problém, ale moc se jim nedaří uchopit technickou stránku věci, jak říká Petr Smrž, to brutální železo. „Tyhle dva typy, když se spojí v týmu, dokáží vymyslet geniální věci. Kvalitní odborníci se domluví snadno, a když komunikace občas vázne, pomůže prostředník. Já se naštěstí dokážu domluvit vždy a se všemi,“ poznamenává.
Německé automobilky nám nahrávají
Ale připouští, že Kinex Measuring má také trochu štěstí. „Aniž by se do letošního MSV o našem připravovaném projektu vědělo, nahrává nám záměr velkých německých výrobců automobilů. Na trhu se proslýchá, že od roku 2019 budou tyto společnosti, které jsou klíčovými odběrateli produkce automotive od českých firem, požadovat dokumentaci měření několik let nazpátek. Bylo by to pochopitelné. Všechny velké automobilky mají veškeré procesy dotažené do detailu a neustále zpřísňují kritéria. Za takových podmínek se jen těžko dají najít nějaké zajímavé potenciální úspory. Kromě jediné oblasti: procesu měření, který zatím zůstává roztříštěný, s vysokým podílem monotónní lidské práce a rizikem chybovosti. A právě tady by se před námi v horizontu pěti let mohl otevřít velký prostor, v němž bychom se rádi realizovali,“ svěřuje se Petr Smrž.
Tím však jeho úvahy a plány nekončí. „V Česku se vyrábějí špičkové komponenty, ale přidanou hodnotu na finálním produktu si bere někdo jiný. Proto koncipujeme komplexní systém, v němž pracovníka s měřidlem nahradí robotický systém se zpětnou vazbou, který nebude muset člověk řídit, ale jen ovládat. Ostatně všechno, co potřebujeme, dokážeme již sehnat na trhu ve vynikající kvalitě. A časem bychom si rádi vyráběli roboty sami.“
Tady ale může vize narazit na realitu. Náklady na špičkový software a hardware nejsou zanedbatelné a české malé a střední firmy na ně nemusí finančně dosáhnout. „Když mají na mzdy zaměstnanců, určitě budou mít i na roboty. Ty jsou dnes podstatně levnější než lidé. Robota za 160 tisíc, který pracuje 23 hodin denně a vydrží deset let, si může dovolit každý. Třeba ve Škodě Auto stojí hodina robota 75 až 150 korun,“ rozptyluje Petr Smrž časté obavy českých malých a středních podniků.
Nepodceňujme Balkán
Když se v roce 2012 rozhodl tým zapálených obchodníků a techniků oživit v rámci slovenské skupiny Kinex Bearings divizi měřidel Kinex Measuring, zrušenou před pěti lety, začal se, byť se skromným kapitálovým zázemím, hned zkraje rozhlížet nejen po vlastech českých a slovenských, ale i za humny. Pečlivá příprava, obchodnická intuice, trocha štěstí a hlavně pomoc proexportní agentury CzechTrade jim na veletrhu v Plovdivu přihrála do cesty malou bulharskou rodinnou firmu s dvouletou historií.
„České výrobky se do roku osmdesát devět v Bulharsku prodávaly běžně, ale s politickými změnami se vazby na léta zpřetrhaly. Z našeho bulharského odběratele se záhy vyklubal zajímavý partner s pokrytím po celé zemi, který nechtěl prodávat ani ‚čínu‘, ani notoricky známé německé či japonské produkty, ale hledal respektovanou, cenově a kvalitou přiměřenou značku s perspektivou dalšího technologického vývoje. I v extrémní konkurenci jsme si tam poměrně rychle vybudovali výbornou pověst. Navíc se náš tamější partner zajímá o moderní technologie a souzní s našimi vizemi,“ líčí expanzi Kinexu Measuring na bulharském trhu Petr Smrž.