Jak najít toho pravého „markeťáka“

Text Barbora Hartmannová Foto Shutterstock Publikováno

„Za co vás v předchozím zaměstnání platili?“ Ptá se kolegyně personalistka uchazeče o pozici manažer marketingu. „Za to, abych utratil marketingový budget, a to se mi vždycky povedlo,“ odpovídá s jistotou. „Opravdu? A čeho jste tím dosáhl?“ Doptává se kolegyně trochu překvapeně. „No, tak šéf byl spokojenej, že nic nezbylo do příštího roku, a určitě jsem podpořil dobré jméno firmy,“ doplňuje uchazeč suverénně. „A jak to víte? Měřili jste to nějak?“ Pokračuje neoblomně kolegyně. „To ne, ale to by bylo divný, kdyby se za takové peníze nic nestalo, ne?“

Ať už marketingové aktivity outsourcujete, máte své marketingové oddělení nebo se svého prvního „markeťáka“ chystáte teprve hledat, nejspíš si dokážete spočítat, že samotné utracení budgetu o ničem nevypovídá, a představujete si k sobě lepšího kolegu. Jak by měl tedy vypadat?

Měl by to být „tahoun“

Kompletní kuchařka se do krátkého článku bohužel nevejde, ale určitě jste už na stránkách TRADE NEWS četli, že je dobré se dívat na předchozí výsledky. Bez toho, aby váš „markeťák“ byl „tahoun“, tedy byly za ním vidět výsledky, jsou veškeré další znalosti a osobnostní vlastnosti k ničemu. A to myslím opravdu doslovně.

Máte před sebou někoho, kdo nemá velké zkušenosti v marketingu a není si úplně jistý, jak na PR, ale obrovsky chce a je za ním vidět hromada práce? Tak toho si vyberte. Ze své vlastní zkušenosti vím, že to bude fungovat.

Bez jazyka českého to nepůjde

Ať už chceme nebo ne, v marketingu se hodně pracuje s jazykem. Pokud v této oblasti zaměstnáváte člověka, který má s češtinou problém (dělá chyby, není schopný napsat delší souvislý text), může to být pro vás i pro něj samotného velmi obtížné. Najít někoho, kdo se umí vyjadřovat dobře česky, vypadá jako jednoduchá věc, ale věřte mi, v dnešní době to bohužel vůbec není samozřejmost. Stačí se rozhlédnout na sociálních sítích.

Plánování a správný odhad

Protože velká část marketingové práce je orientována na chystání strategie do budoucna, měl by být správný „markeťák“ schopen dlouhodobě plánovat, být zaměřen na detaily a mít schopnost věnovat se několika věcem zároveň, aniž by dělal chyby z nepozornosti.

Marketing a PR jsou plné výzev – připravit kampaň pro různé typy klientů, nachystat ten správný typ letáku, porozumět tomu, jak funguje svět on-line a off-line reklamy a webové stránky, či napsat článek, který vykreslí firmu ve skvělém světle. Ačkoli je náplň práce marketéra v každé firmě jiná, velmi výrazně se takovému člověku bude hodit schopnost umět se podívat na věc z různých úhlů pohledu a porozumět si s kýmkoli, s kým zrovna potřebuje jednat či domlouvat spolupráci.

Jak je to s tou kreativitou?

Kreativita. To je to slovo, které k marketingu láká stále víc mladých lidí. Z mé vlastní zkušenosti je to ale tak, že 80 % úspěchu tkví v nalezení a opakování toho, co už zafungovalo. Kreativita v tom populárním slova smyslu tu je tedy jen v malé míře. Kdo se touhle informací na pohovoru nedá odstrašit, ten se mi vždycky začíná líbit.

Měřit výsledky je možné

A jak je to s tím budgetem a výsledky? Já se na týdenní a měsíční bázi dívám asi na padesát statistik a velmi dobře se z nich dá vyčíst, jestli se nám daří, nebo ne, co bychom měli změnit a co zachovat. Moje doporučení na závěr tedy zní: i výsledky marketingu a PR se dají změřit!

Možná to zní, jako byste potřebovali minimálně supermana či superženu, ale věřte, že takoví lidé existují! Tak ať vám při dosahování vašich cílů marketing slouží co nejlépe!

www.performia.cz

Text: Barbora Hartmannová

Foto: Shutterstock

Celý článek si přečtěte v tištěné verzi TRADE NEWS 1 / 2020 na straně 75.

Štítky Personalistika, Marketing

Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.