Kompas konkurenceschopnosti (The Competitiveness Compass)
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
Společnost Boeing již uskutečnila testy, v nichž se přidával řasový olej do kerosinu. Ale technologie zpracování řas zůstává stále nákladnější než rostoucí cena ropy. Její zdokonalení by však mohlo časem produkci řas zlevnit. Místo vrtných věží by na někdejších ropných polích pak mohly stát bioreaktory.
„Co nás inspirovalo k práci na společném mezinárodním projektu Gesher/Most? Specifické klimatické podmínky a velké plochy nezemědělské půdy v Izraeli stejně jako vysoká profesionalita a inovativnost našich izraelských partnerů,“ říká Petr Kaštánek, vědec a ředitel biotechnologické společnosti EcoFuel Laboratories. Zelené řasy se dají ve velkém pěstovat i u nás, ale daleko vhodnější je Středomoří. „Izrael je z hlediska klimatu pro takový typ projektu přímo ideální. Zelené řasy se tam pěstují v bioreaktorech, které lze umístit i do pouštních oblastí, a použít třeba mořskou vodu, která je bez úpravy pro zemědělství nevhodná. Je tam teplo, takže kultivační podmínky pro řasy jsou mnohem lepší než u nás,“ dodává Petr Kaštánek.
S izraelským partnerem, technologickou společností TransBioDiesel, EcoFuel před třemi lety uspěl ve výběrovém řízení do česko-izraelského programu na podporu výzkumu a vývoje Gesher/Most, který vyhlásily agentura CzechInvest a MŠMT ČR. „Naše firma spolu s Ústavem chemických procesů AV ČR hledá vhodné postupy sklizně řas a separace oleje z řasové biomasy. Izraelský partner zkoumá, jak pomocí enzymatické transesterifikace vyrobit ze surového vyextrahovaného oleje biopalivo. V současné době již optimalizujeme postupy a procedury, které byly vyvinuty v průběhu prvních dvou let, a předběžně jsme se dohodli na společné licenční strategii při propagaci a budoucí komercionalizaci výstupů,“ upřesňuje stav prací dvaačtyřicetiletý ředitel EcoFuelu a zároveň Centra kompetence pro výzkum biorafinací BIORAF. Náklady na projekt hradí částečně Izrael a Česká republika a z části kooperující společnosti.
Současné technologie produkují tunu řas zhruba za 3000 dolarů. To je asi devětkrát víc, než by bylo třeba, aby se tento druh paliva dokázal uplatnit na trhu. Dnes už řada leteckých společností považuje biopaliva z řas za součást budoucího palivového mixu. V pozemní energetice a dopravě se nějaký alternativní zdroj časem vždycky najde, ale pro letecký průmysl jsou kapalná paliva ve střednědobém horizontu nepostradatelná. Tady by mohly řasové oleje najít rychle uplatnění.
Kromě výroby biopaliv řeší společnost EcoFuel ještě řadu dalších projektů z mikrořas. Vyvíjí a v praxi již testuje inovativní krmiva pro drůbež, dále účinnou kosmetickou látku, která má protistresové a zvlhčující účinky, a k průmyslovému využití již připravila doplňky stravy pro lidskou výživu, především jako náhradu rybího tuku.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
Evropská komise koncem letošního ledna představila ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. AMSP ČR přináší první komentáře.
AMSP ČR a projekt Kyberobrana ve spolupráci se společností S-COMP
Milé čtenářky a čtenáři, je mi ctí přivítat vás u historicky prvního vydání TRADE NEWS, které se věnuje výhradně Indonésii. Jsem přesvědčena, že spolupráce našich zemí má velký potenciál, a nyní se otevírají nové příležitosti pro české podniky na našem rychle se rozvíjejícím trhu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.