„Obchodní modely se musí přizpůsobovat vývoji trhu,“ je přesvědčen Ludvík Machala, zakladatel a generální ředitel společnosti ProSpánek. Proto se ve chvíli, kdy zlatá éra přímého prodeje prostřednictvím call center pomalu končila, rozhodl pro ambiciózní plán výstavby retailového řetězce s komplexním řešením zdravého spaní. Nejdříve v Čechách a na Slovensku, později v Polsku a Maďarsku a jako poslední přibylo do skupiny v roce 2022 i Srbsko. „Srbsko bylo naší logickou volbou při hledání další expanze na východ. Je to země s velmi rychle se vyvíjející ekonomikou otevřená celému světu. A nás vždycky zajímá potenciál.“
Štítky
Srbsko,
Transformace firem
číst celý článek
V Aranđelovaci, bezmála třicetitisícovém městě v centrálním Srbsku s dlouholetou tradicí stáčení minerální vody, působí nápojová společnost Knjaz Miloš. Je to přední výrobce minerálních vod, nealkoholických a energetických nápojů v Republice Srbsko s významnou pozicí na regionálním trhu.
Štítky
Srbsko
číst celý článek
Srbská ekonomika není jen největší a nejrychleji rostoucí z šestice zemí západního Balkánu, ale v době covidové pandemie potvrdila svou pozici v čele ekonomicky stabilních států Evropy. Na rozdíl od svých regionálních sousedů, ale i v porovnání se zeměmi eurozóny totiž prokázala odolnost vůči krizi; srbský HDP totiž v roce 2020 poklesl o pouhou 1,1%. Razantní ekonomický růst v poslední dekádě přispívá k posilování kupní síly místních obyvatel a také k rozvoji největších srbských měst. Bělehrad, metropole západního Balkánu, se stává mimo jiné centrem pro mnoho technologických start-upů.
Štítky
Srbsko
číst celý článek
Energetika a těžba
Sektory energetiky a těžby se po letech stagnace a opomíjených investic pozvolna modernizují. České firmy se podílejí na subdodávkách při odsiřovaní uhelných bloků, modernizaci těžby či dodávkách pásových dopravníků a staví malé vodní elektrárny. V Srbsku je možné navázat…
Štítky
Srbsko
číst celý článek
„V naší firmě koluje bonmot předsedy představenstva Tomáše Hájka, jak již v devadesátých letech jezdil za byznysem do zemí bývalé Jugoslávie a zápasil s místní mentalitou. Přestože na získávání zakázek zaměřil veškeré úsilí, vracel se nespokojen. Po letech frustrace nakonec svůj přístup přehodnotil s tím, že si své obchodní návštěvy také společensky užije. Ke svému údivu se začal vracet se stejnou, ne-li lepší zakázkovou bilancí,“ s humorem poukazuje na to, jak důležité je pro úspěch v byznysu jen „netlačit na pilu“ a trochu akceptovat místní zvyklosti a životní rytmus zákazníků, člen dozorčí rady společnosti Vodní zdroje Zdeněk Formánek.
Štítky
Vodohospodářství,
Srbsko,
Environment
číst celý článek
Srbsko si podle ratingu Světové banky Doing Business 2020 navzdory krizi způsobené koronavirovou pandemií udrželo pověst nejambicióznější balkánské země. Co se skrývá za tímto úspěchem? Nejen o tom jsme mluvili s ředitelem zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Bělehradě Martinem Šmejcem.
Štítky
Srbsko,
CzechTrade
číst celý článek