Čína zažívá zlatý ekonomický věk. Její HDP od zavedení prvních ekonomických reforem v roce 1978 vzrostlo třicetinásobně a z poměrně zaostalé říše středu se během dvou generací stala největší ekonomika světa. Aby si tuto pozici světového lídra udržela i v budoucnu, oživuje bájnou Hedvábnou stezku, která ji spojovala s Evropou. Nemělo by se jednat jen o obrovské investice do dopravní infrastruktury, pozemní i námořní, ale také o uzlové průmyslové, energetické i zemědělské projekty. A co na to další země?
Štítky
Kazachstán,
Ázerbajdžán,
Gruzie,
Čína
číst celý článek
Pět dní autem nebo čtyři hodiny letadlem dělí Prahu od hlavního města Ázerbájdžánu – Baku. Není to vzdálenost ani krátká, ani nepřekonatelná. Podobně tomu je i s našimi znalostmi o Ázerbájdžánu. Nejsou ani nulové, ani detailní. V průběhu dvacátého století se nám obraz Ázerbájdžánu rozplýval v rámci Sovětského svazu a po vzniku samostatného státu roku 1991 se jeho kontury stávají ostřejšími jen velmi pozvolna. Zpočátku bohužel kvůli náhorno-karabašskému konfliktu, nyní díky Ázerbájdžáncům, kteří vyhledávají Českou republiku jako oblíbenou turistickou destinaci a stále častěji jako místo k podnikání. Na změně stavu má rovněž svůj podíl pronikání českých společností na ázerbájdžánský trh i pozvolna rostoucí počet českých turistů.
Štítky
Ázerbajdžán
číst celý článek
Jak přilákat do Ázerbájdžánu více českých firem, aby mohli uplatnit své znalosti češtiny? S touto otázkou se obrátili studenti Bakuské slovanské univerzity na prezidenta Miloše Zemana během jeho předloňské cesty po této Kavkazské republice, jejímž cílem bylo podpořit české investice do místní ekonomiky. Ivana Bozděchová, bohemistka z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, vedla v té době intenzivní kurzy praktické češtiny pro ázerbájdžánské studenty v Baku. I proto jsme se jí ptali, jaké je v Ázerbájdžánu povědomí o Evropské unii, a na aktivity Centra českého jazyka a kultury Bakuské slovanské univerzity.
Štítky
Ázerbajdžán,
Vzdělávání
číst celý článek
Téměř třicet tisíc osobních vozů, pět tisíc autobusů, tisícovka trolejbusů a desítky tramvají jezdí v různých částech světa díky podpoře EGAP. Právě dopravní prostředky jsou jedním z velmi dobrých vývozních artiklů a ty se značkou Made in Czech Republic mají v řadě zemí vynikající renomé. Především výrobci autobusů, trolejbusů a tramvají porážejí v zakázkách blízkou i vzdálenou zahraniční konkurenci. V případě exportu do rizikovějších teritorií nebo u vývozu, kde je delší doba splatnosti, se pak bez pojištění od EGAP neobejdou.
Štítky
Pojištění,
Automobilový průmysl,
Ázerbajdžán,
Slovensko,
Srbsko,
Kazachstán,
Indie,
Rusko,
EGAP
číst celý článek