Ještě na začátku tohoto tisíciletí zaznamenávala gigantická čínská továrna s nízkými výrobními náklady dvouciferný růst. Nyní se však její západní odbytiště zmenšují a země se víc zaměřuje na domácí spotřební trh. Jaké má čínská ekonomika výhledy do budoucna? Dokáží se naše malé a střední firmy uplatnit na tamějším trhu v nové realitě? Na to i další otázky jsme se zeptali známého ekonoma a politologa Petra Robejška.
Štítky
Robejšek,
Rozhovory,
Čína
číst celý článek
Čína je již od roku 1994 největším exportérem textilu a oděvů na světě, přičemž poslední statistiky z roku 2010 ukazují, že zaujímá 40 % celosvětových exportů. Jedná se však převážně o laciné a méně kvalitní produkty. Naopak na globálním trhu s cenově i kvalitativně vyššími produkty jsou jednoznačně silnější členské státy EU. Evropské malé a střední podniky mohou proto využít při vstupu na čínský trh jasné převahy díky inovativnímu designu, kvalitě a aplikaci nejnovějších technologií.
Štítky
Čína,
Exportní šance
číst celý článek
Tradiční výrobce zahradní techniky s motory Honda, společnost VARI z Libic nad Cidlinou, vyrábí některé kovové díly, jejichž produkce je velmi energeticky náročná, právě v Říši středu. Stejně jako na českém, jsou i na asijském trhu považovány za špičku.
Štítky
Profiliga firem,
Strojírenství,
Čína,
Vietnam
číst celý článek
Čína dávno není pouze synonymem laciných kopií. Místní designéři čím dál častěji překvapují zajímavými produkty, navíc za poloviční nebo i jen třetinovou cenu oproti světové konkurenci.
Štítky
Design,
Čína
číst celý článek
Globální vesnice přiblížila kdysi zcela tajemnou Čínu západnímu světu na vzdálenost jednoho kliknutí myši. Čína je nyní blíže než kdy jindy - přesných informací o jejím hospodářství, ekonomice a politice je plný internet. Přesto Evropany nefascinuje o nic méně než v romantických dobách dobrodružných cest Marka Pola.
Štítky
Čína,
Exportní šance
číst celý článek
Skupina Société Générale získala před časem jako jeden z prvních zahraničních subjektů bankovní licenci v Číně. A Komerční banka byla v rámci této skupiny první, která nabídla klientům účet v čínských jüanech. Podle všeho to byl krok správným směrem, neboť čínský jüan se postupně stává významnou obchodní měnou. Proto jsme se pro doporučení, jak nejlépe nastavit platební styk s Čínou, vydali za jednou z nejpovolanějších – výkonnou ředitelkou pro Provoz Komerční banky Janou Švábenskou.
Štítky
Rozhovory,
Čína,
Finance
číst celý článek