Jsme středně velkou otevřenou ekonomikou a jako takoví čelíme neustále globální konkurenci. Naše výrobky tak musí obstát nejen u českých zákazníků, ale i v zahraničí. Dříve to bývalo spíše cenou, dnes už je to v řadě oblastí spíše kvalitou. A úspěch na globálním trhu se projevuje i v tvrdých číslech. Zatímco ještě na přelomu století byl podíl exportu na českém HDP kolem 40 procent, dneska už je to dvojnásobek. V loňském roce tak čeští exportéři vyvezli do zahraničí zboží za téměř 3,2 bilionu korun.
Štítky
Podpora exportu,
Rusko,
SNS,
Sankce,
EGAP
číst celý článek
„Docela dobře,“ zněla by zatím nejspíš většinová odpověď. Není divu, když se Evropě potažmo Německu daří, český průmysl šlape jako dobře promazaný stroj. Mírný pokles či recese se projeví až postupně, setrvačnost u segmentu malých a středních firem se počítá zhruba na tři až šest měsíců. Závislost na našem nejbližším západním sousedovi mnohým uším nezní lichotivě, statistiky jsou však neúprosné. Fakta ještě více. I když vyrábíte v Asii a vaše produkty tento kontinent vlastně ani neopustí, je dost pravděpodobné, že i tam dodáváte do koncernu třeba Volkswagen.
Štítky
Strojírenství,
Podpora exportu,
Inovace
číst celý článek
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek by byl rád považován za ekonoma, který v současné době předřadil praktickou politiku před ekonomii. „Věřte, že mé politické názory jsou vždy korigovány a vycházejí z mých postojů ekonomických,“ říká. Hovořili jsme s ním hlavně o podpoře menších podnikatelů a exportérů.
Štítky
MSP,
Podpora exportu
číst celý článek