Svět se zrychluje a Čína je, zdá se, ještě rychlejší. A po 500 letech se opět otevřela světu. Tento vývoj přináší obrat nejen v čínské historii, ale i ve světových dějinách. K rychlým změnám dochází také v česko-čínských obchodních vztazích. Český export do druhé největší ekonomiky světa vzrostl za posledních pět let o 167 % a v roce 2014 dosáhl 42 miliard korun. Čína je tak pro nás čtvrtým největším obchodním partnerem a osmnáctým největším exportním trhem. Kvůli rostoucím importům z Číny však pro nás zůstává saldo obchodu výrazně záporné.
	
		Štítky
			Čína
	
	číst celý článek
	
	
	
	Když se mluví o Číně, většina obchodníků a podnikatelů směřuje automaticky svou pozornost k jejímu pobřeží, tedy na Hongkong, Šanghaj, Šen-čen nebo na Peking. Čínská vláda se však snaží rozvíjet i vnitrozemí. Zásadní význam by měla mít tzv. západní periferie, Sin-ťiang.
	
		Štítky
			Čína,
			Pákistán,
			Kazachstán
	
	číst celý článek
	
	
	
	Platí-li obecně v Asii, že pro Evropana (a ještě víc Středoevropana) je zde obchodování a podnikání velmi složité, pak ve Vietnamu to platí dvojnásobně. Těžko říct, jestli je to vrozenou chytrostí až vychytralostí vietnamských obchodníků, obrovskou konkurencí na místním devadesátimilionovém, strategicky položeném trhu, rozdílnými politickými systémy, administrativními bariérami, naší nedostatečnou státní podporou exportu do obtížných teritorií nebo malou přizpůsobivostí českých firem vůči neznámému prostředí a nezvyklým metodám komunikace a obchodování. Nejspíš půjde o kombinaci všech uvedených prvků a zřejmě ještě řady dalších.
	
		Štítky
			Vietnam
	
	číst celý článek
	
	
	
	Možná si vzpomeneme na 90. léta, kdy jsme s posměchem porovnávali korejská auta s japonskými nebo evropskými vozy. Dnes je Jižní Korea pátým největším producentem aut na světě a její vlajková loď Hyundai drží s přehledem čtvrtou pozici mezi všemi výrobci na planetě. Ve stejném období jsme s nedůvěrou sledovali snažení korejských výrobců elektroniky, oprávněně jsme pochybovali nad kvalitou a světová jednička Sony předhazovala svůj inovační potenciál. V současnosti je Samsung Electronics z pohledu tržní hodnoty na 18. místě napříč všemi světovými korporacemi a odvětvími, zatímco Sony Corporation chybí dokonce i v první pětistovce.
	
		Štítky
			Jižní Korea
	
	číst celý článek
	
	
	
	Stále přežívá mýtus o nepřístupnosti japonského trhu. Japonsko se však v posledních letech i v tomto ohledu dynamicky mění, jeho trh se otevírá, obchodní bariéry padají a podnikatelské příležitosti jsou dostupnější. Importní potenciál největší stabilní asijské ekonomiky, která je naším druhým nejvýznamnějším obchodním partnerem v teritoriu, je výzvou. Tamější bohatý trh je otevřen tradičnímu i novému zboží, vyspělým technologiím i potravinám.
	
		Štítky
			Japonsko
	
	číst celý článek
	
	
	
	Vyspělý britský trh se může českým malým a středním exportérům jevit jako příliš velké sousto. Zatímco velké tuzemské společnosti, většinou napojené na zahraniční kapitál a mezinárodní dodavatelské řetězce, se převážně jako subkontraktoři ve Velké Británii již pevně etablovaly, pro řadu menších firem zůstávají ostrovy teritoriem málo prozkoumaným a obávaným. Přitom právě pro ně může být Spojené království velmi atraktivní.
	
		Štítky
			Velká Británie
	
	číst celý článek