Mám svůj jasný podnikatelský vzor. Jsem pyšný, že jsem před mnoha lety vyměnil Henryho Forda, Jacka Welche či Steva Jobse za inteligentního, pracovitého, upřímného a odvážného Moraváka Jana Antonína Baťu. Vrátil jsem se k jednoduchým základům podnikatelského řemesla, které zdánlivě komplikuje dnešní doba plná informačních technologií. Podstata však zůstává stále stejná.
Štítky
Baťa
číst celý článek
Chybělo málo a prvním rektorem Harvardovy univerzity se stal Jan Amos Komenský. Proč se náš exulant předem vzdal prestižní pozice? Pro současníka nepochopitelná reakce. Zkusme se na jeho rozhodnutí podívat v dobových a rodových souvislostech.
Štítky
USA,
Švédsko,
Velká Británie,
Vzdělávání
číst celý článek
Přestože sériově jsou automobily dnes již světoznámé japonské značky Toyota vyráběny až od roku 1936, první osobité vynálezy někdejších Toyodů opustily brány jejich továren už dávno předtím. A to přitom ví opravdu málokdo, že prapůvodní historie této ryze japonské rodinné firmy (dříve snad jen firmičky) sahá až do poloviny 19. století. Začalo to celé téměř pohádkově, vlastně jako v novozákonní bibli: i zde byl totiž na počátku tesař.
Štítky
Automobilový průmysl,
Japonsko
číst celý článek
Svět nás obdivoval a zároveň trochu nechápal, jak se mohlo ve stalinském Československu zrodit něco tak úžasného. Překvapení z naší expozice na Expu 58 mělo spíš ideologický než racionální základ. Země se sice již deset let nacházela za „železnou oponou“, ale na přípravách akce se podíleli odborníci, kteří vyrostli a vystudovali za první republiky, a ta přála rozvoji vědecké, technické a umělecké invence.
Štítky
Belgie,
Výstavnictví,
Design
číst celý článek
Historie světoznámé firmy Letov, tradičního výrobce českých (dříve československých) letadel, se bez přerušení – byť pod rozmanitě proměnnými názvy – vine téměř celým staletím. Za tu dobu se zde profilovala řada významných osobností tohoto oboru, díky nimž ze zdejších výrobních hal doslova vylétly mnohé legendární stroje.
Štítky
Legendy,
Letecký průmysl
číst celý článek
Na německé technice v Brně pracoval a přednášel v letech 1903 až 1931, od roku 1913 byl mimořádným profesorem stavby strojů. Hlavní prioritou jeho zájmů jsou ale vždy vodní stroje, zejména pak vodní turbíny. Na modelech do té doby vynalezených a v praxi aplikovaných turbín sledoval jejich účinnost ve standardních i v nepříznivých podmínkách. Převratným výstupem jeho výzkumů byl pak vynález zcela nového typu vrtulové vodní turbíny s nástavnými lopatkami a přívodem vody ve směru osy pro velké výkony a malé spády. Dostala jméno Kaplanova turbína po svém autorovi Ing. Dr. techn. Viktoru Kaplanovi.
Štítky
Energetika
číst celý článek